Rapport om brann i lokomotiv ved Sarpsborg stasjon, Østfoldbanen 2. oktober 2021
Bane rapport 2022/07
Lørdag 2. oktober 2021 oppstod det en brann i CargoNet AS’ lokomotiv EL 16-2206 på Sarpsborg stasjon. Lokomotivet gikk som bakerste lokomotiv i fellesstyring med EL 16-2210. Lokomotivet ble totalskadet i brannen. Havarikommisjonen mener brannen startet med et havari i motor 2 på boggi 2, som forplantet seg videre opp i maskinrommet gjennom en rist i maskinrommets gulv.
Havariet i motoren oppstod på grunn av et brudd i bandasjen ytterst på rotoren. Etter hvert som bandasjen løsnet, har denne hektet seg fast i viklingene eller polene på statoren. Dette medførte at rotoren startet å skru seg utover, som igjen førte til brudd i endedekselet. Da rotoren hadde skrudd seg ut og endedekselet hadde gitt etter, oppstod det kontakt mellom tannhjul for hastighetsgiver som var montert ytterst på rotoren og innersiden av det ene hjulet i boggien. Denne mekaniske kontakten har da igjen ført til varmgang og gnistdannelse som har antent kabling og komponenter i skap S8 i maskinrommet gjennom en rist på undersiden av skapet. På innsiden av S8 skapet var det store skader etter varme og brann.
Havarikommisjonen har ikke funnet årsaken til at bandasjen på rotoren fikk et brudd. Det har ikke vært mulig å fastslå om det var på grunn av elektrisk feil under fremføring, om det var et fremmedlegeme eller et mekanisk brudd i bandasjen. Undersøkelser av motoren viste at lagerflater i motoren var hele og uskadde.
Etter at brannen ble slukket ble lokomotivet inspisert for skader på stedet. I samråd med CargoNets tekniske avdeling i Oslo besluttet fører at lokomotivet kunne fraktes uvirksomt i toget tilbake til Oslo. Havariet av motoren og brannen hadde da påført skader på hjul og parkeringsbrems ved den havarerte motoren som ikke ble avdekket. På vei tilbake til Oslo stanset fører toget ved Fredrikstad og Moss for å kontrollere for ytterligere brann eller andre skader. Det ble ikke avdekket skader på disse stoppene. Havarikommisjonen mener det var vanskelig å oppdage skadene da motor og de største mekaniske skadene var på innsiden av boggirammen. Ytterligere kjøring med lokomotivet kunne ført til avsporing.
På grunn lokomotivets alder er det ikke montert systemer som kan avdekke eller forhindre denne type brann. Spesielt i multippelkjøring fra et annet lokomotiv er det begrenset hvor mye informasjon fører får fra det bakre lokomotivet. Dette kompliserer blant annet feilsøking og feilretting. Det er heller ikke montert systemer som kan avdekke, slukke eller forhindre denne type brann. Havarikommisjonen mener det er sannsynlig at et branntilløp hadde blitt avdekket tidligere og dermed kunne blitt stanset hvis toget hadde blitt fremført fra det skadede lokomotivet.
EL 16 er et eldre lokomotiv som over tid erstattes av nyere kjøretøy. Siden den direkte årsaken til at motoren
havarerte ikke er kjent, og på grunn av kjøretøyets konstruksjon og alder, fremmer ikke Havarikommisjonen sikkerhetstilrådinger etter ulykken.
Foto: CargoNet AS
Foto: SHK
Publisert 02.12.2022
Fakta
Sted | Sarpsborg stasjon |
Hendelsesdato | 02.10.2021 |
Tog No. | 41978 |
Driftsform | Strekning med fjernstyring |
ATC | DATC |
Km på banestrekning | 109,47 |
Type transport | Godstog |
Type hendelse | Brann- og røykutvikling |
Materiell kategori | Lokomotiv |
Operatør | CargoNet AS |
Banestrekning | Østfoldbanen |