Rapport etter alvorlig luftfartshendelse ved Oslo lufthavn Gardermoen 9. februar 2003 med Boeing 737-35N, LN-KKL, operert av Norwegian Air Shuttle
Luftfart rapport 2004/20
Fløy under glidebanen (GP) etter bortfall av GP-signaler.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2004/15T
HSLB tilrår at Norwegian Air Shuttle gjør en vurdering av om man gjennom å vektlegge CRM-aspekter i simulatortreningen kan gi besetningen et bedre grunnlag for "situational awareness".
Sikkerhetstilråding SL nr. 2004/14T
HSLB tilrår at Oslo lufthavn AS gjør en vurdering av om den radarinformasjonen som er gjort tilgjengelig for flygeleder i kontrolltårnet er optimalt utnyttet i forhold til å bidra til å avdekke flyets eventuelle avvik fra definert innflyingsprofil.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2004/13T
HSLB tilrår at Luftfartstilsynet vurderer om det bør gjøres en generell henvendelse til relevante norske flyoperatører og presisere behovet for å legge inn i simulatortreningen av bortfall av/feil i glidebanesignal etter "glideslope Capture" under ILS-innflyginger.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2004/12T
HSLB tilrår at Luftfartstilsynet vurderer å ta initiativ overfor sertifiserende myndighet i USA for å sikre at symbolikk på datadisplayer gir meningsfylt informasjon til besetningen generelt, og informasjon om status på glidebane og autopilotfunksjon spesielt.
Fakta
Sted | Oslo lufthavn Gardermoen (ENGM) |
Hendelsesdato | 09.02.2003 |
ICAO flyplassindikator | ENGM |
Luftfartøy | Boeing 737-300/400/500 |
Operatør | Norwegian Air Shuttle |
Reg. merke | LN-KKL |
Flygeforhold | IMC |
Fylke | Akershus |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ruteflyging |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Turbofan/Turbojet |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |