Rapport om luftfartshendelse på Oslo lufthavn Gardermoen, 04.09.2003 med Airbus A321, OY-KBK

Luftfart rapport 2004/40

ACARS datalink ute av drift. Data oversendt per radio i stedet. Misforståelse oppstod, og avgangskalkulasjoner basert på for lav avgangsmasse ble benyttet slik at flyet ble rotert med for lav hastighet. Ingen materielle skader, ca. 18 cm margin til tailstrike. Besetningen korrigerte til høyere hastighet like etter avgang og fløy til København som planlagt.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SL nr. 2004/46T

SAS’ interne undersøkelseskommisjon har gitt anbefalinger til både trafikk­avviklings­avdelingen og selskapets flyoperative avdeling for å forhindre at feilaktige avgangskalkulasjoner oppstår i fremtiden. Tilrådingene omfatter opplæring av personell i støttefunksjoner, vurdering av den enkeltes kvalifikasjoner, tydeliggjøring av støtteavdelingers ansvarsområde samt avklaring når det gjelder alternative fremgangsmåter for avgangs­kalkulasjoner.

HSLB tilrår at Luftfartstilsynet vurderer selskapets oppfølging av disse anbefalingene.

 

Fakta

Sted Oslo lufthavn Gardermoen (ENGM)
Hendelsesdato 04.09.2003
ICAO flyplassindikator ENGM
Luftfartøy Airbus A319/320/321
Operatør SAS
Reg. merke OY-KBK
Flygeforhold VMC
Fylke Akershus
Type hendelse Luftfartshendelse
Type flyging Ervervsmessig, ikke-regelbunden
Kategori luftfart Tung, fly (> 10 000kg)
Flykategori Landfly, Multi-engine, Turbofan/Turbojet
FIR/AOR ENOS (Oslo ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart