Rapport om luftfartshendelse på Oslo lufthavn Gardermoen, 04.09.2003 med Airbus A321, OY-KBK
Luftfart rapport 2004/40
ACARS datalink ute av drift. Data oversendt per radio i stedet. Misforståelse oppstod, og avgangskalkulasjoner basert på for lav avgangsmasse ble benyttet slik at flyet ble rotert med for lav hastighet. Ingen materielle skader, ca. 18 cm margin til tailstrike. Besetningen korrigerte til høyere hastighet like etter avgang og fløy til København som planlagt.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2004/46T
SAS’ interne undersøkelseskommisjon har gitt anbefalinger til både trafikkavviklingsavdelingen og selskapets flyoperative avdeling for å forhindre at feilaktige avgangskalkulasjoner oppstår i fremtiden. Tilrådingene omfatter opplæring av personell i støttefunksjoner, vurdering av den enkeltes kvalifikasjoner, tydeliggjøring av støtteavdelingers ansvarsområde samt avklaring når det gjelder alternative fremgangsmåter for avgangskalkulasjoner.
HSLB tilrår at Luftfartstilsynet vurderer selskapets oppfølging av disse anbefalingene.
Fakta
Sted | Oslo lufthavn Gardermoen (ENGM) |
Hendelsesdato | 04.09.2003 |
ICAO flyplassindikator | ENGM |
Luftfartøy | Airbus A319/320/321 |
Operatør | SAS |
Reg. merke | OY-KBK |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Akershus |
Type hendelse | Luftfartshendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Turbofan/Turbojet |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |