Rapport om lufttrafikkhendelse ved Bergen lufthavn Flesland, 29.11.2004 med Bombardier Aerospace DHC-8-311, LN-WFR og Boeing 737-800 ECA978
Luftfart rapport 2005/45
ECA978 var klarert en rute for senere ILS-17 og nedstigning til 6000 ft. WIF408 ble vektorert for senere visual approach og klarert ned til 5000 ft. Luftfartøyene var på kryssende kurs. WIF408 fikk mot slutten av nedstigningen lav synkrate og vertikal atskillelse ble redusert fra 2000 ft til 700 og atskillelsesminima ble underskredet i ca. 30 sek. Ved påfølgende vektorering til ILS-17 ble atskillelsesminima underskredet i ca. 30 sek. etter at ECA978 hadde gjort sving til base legg.
Sikkerhetstilråding
Safety recommendation SL no. 2005/49T
The AIBN recommends that the CNS-department at Bergen Flesland Airport reviews its recording equipment and ensures that time stamps on recorded events are made with reference to co-ordinated universal time (UTC).
Safety recommendation SL no. 2005/48T
The AIBN recommends that Avinor developes the playback function of NATCON to improve the possibilities for analysis of radar recordings.
Safety recommendation SL no. 2005/47T
The AIBN recommends that Civil Aviation Authority Norway verifies Avinor procedures regarding radar recording and storage with RaADS at ATS units using this system, to ensure that impounded recording files are kept until their proper release.
Safety recommendation SL no. 2005/46T
The AIBN recommends that Avinor evaluates the use of climb/descent-rate function on radar displays and describes the operational use of this function for air traffic controllers in ATC-units using radar displays that provide this function.
Fakta
Sted | Bergen lufthavn Flesland (ENBR) |
Hendelsesdato | 29.11.2004 |
ICAO flyplassindikator | ENBR |
Luftfartøy | DeHavilland DHC-8 / Boeing 737-600/700/800 |
Operatør | Widerøes Flyveselskap AS / Eurocypria Airlines |
Reg. merke | LN-WFR |
Flygeforhold | IMC |
Fylke | Hordaland |
Type hendelse | Lufttrafikkhendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ruteflyging / Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Turbofan/Turbojet, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |