Rapport om lufttrafikkhendelse 8 NM vest av Fleinvær NDB (FLV) i Bodø TMA 10.02.2005 2 stk Lockheed Martin F 16 BEAST05/06 og Bombardier Aerospace DHC-8-103, LN-WIJ
Luftfart rapport 2006/15
Under vektorering for innflyging til RWY07 viste BEAST05 8000ft på Mode C. Flygeleder ba om bekreftelse på klarert flygenivå 90 som var Transition Level. Vertikal atskillelse til WIF702 i 7000ft underskredet et kort øyeblikk i det BEAST-flight gikk ned til FL80 og så tilbake til FL90. SHT anser at grensen til overgang fra flygenivå til høyde i radarfremvisere som uheldig plassert da luftfartøy som er innenfor toleransegrensen til å holde gjennomgangsnivået kan bli framvist med høyde (altitude). Undersøkelsen har avdekket avbrutte mottak hos Bodø APP og fremmer en tilråding om at Avinor undersøker sitt radiosamband.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/23T
SHT har registrert avbrudd i mottak av radiosendinger fra luftfartøyer i opptak fra Bodø APP og tilrår at Avinors avdeling for flynavigasjonstjenester i Bodø undersøker og retter fenomenet med avbrutte mottak av radiosendinger hos lufttrafikktjenesten i Bodø.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/22T
Lav QNH-verdi medførte at en endring på 100 ft i Mode C-informasjon førte til en presentasjonsendring av høydeinformasjon som ble feiltolket til klareringsbrudd, selv om luftfartøyet holdt høyden innenfor toleransekravet.
SHT tilrår at Avinor vurderer å forandre sine radarfremvisersystemer slik at Mode C-informasjon fra et luftfartøy som holder gjennomgangsnivå innenfor toleranseverdiene for bruk av Mode C-informasjoner til atskillelsesformål fremvises som flygenivå.
Fakta
Sted | Bodø TMA |
Hendelsesdato | 10.02.2005 |
ICAO flyplassindikator | ENBO |
Luftfartøy | DeHavilland DHC-8 / F-16 Fighting Falcon |
Operatør | Luftforsvaret / Widerøes Flyveselskap AS |
Reg. merke | LN-WIJ |
Flygeforhold | IMC |
Fylke | Nordland |
Type hendelse | Lufttrafikkhendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ruteflyging / Militær |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Single-engine, Turbofan/Turbojet, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENBD (Bodø ATCC) |