Rapport om lufttrafikkhendelse ved Oslo lufthavn Gardermoen 22.12.2005 Boeing 737-700 CNO524
Luftfart rapport 2006/19
CNO524 ble tildelt SID OSVIG2A av Gardermoen TWR sektor Clearance Delivery. CHG-melding ble mottatt etterpå med ruteendring som gjorde at reiseplandatasystemet tildelte ny SID og FPS ved Oslo APP i Røyken presenterte CNO524 med SOK4A.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/30T
En lufttrafikkhendelse i Oslo TMA har avdekket at automatisk oppdatering i Røyken-systemet og i elektronisk trafikkstrippsystem ved Gardermoen TWR ikke koordinerer tildeling av SID på en tilfredsstillende måte.
SHT tilrår at Avinor modifiserer sine automatiserte reiseplandata- og koordineringssystemer slik at trafikkstrippene blir oppdatert i henhold til gitte klareringer.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/29T
SHT tilrår at Oslo kontrollsentral sørger for at mottatte meldinger til reiseplandataprosesseringssystemet (FDPS) som krever manuell koordinering og oppfølging, blir fortløpende behandlet.
Fakta
Sted | Oslo lufthavn Gardermoen (ENGM) |
Hendelsesdato | 20.12.2005 |
ICAO flyplassindikator | ENGM |
Luftfartøy | Boeing 737-600/700/800 |
Operatør | SAS Braathens |
Reg. merke | CNO524 |
Flygeforhold | IMC |
Fylke | Akershus |
Type hendelse | Lufttrafikkhendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ruteflyging |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Turbofan/Turbojet |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |