Rapport om alvorlig luftfartshendelse under nedstigning mot Sørkjosen lufthavn, 21. februar 2006 med Bombardier DHC-8-103, LN-WIE operert av Widerøes Flyveselskap AS
Luftfart rapport 2012/05
Alvorlig luftfartshendelse på Widerøes rute WIF922. Tidlig under innflyging til Sørkjosen kom flyet inn i kraftig turbulens. Da flygehastigheten skulle reduseres ble Power Levers utilsiktet trukket for langt tilbake slik at de kom inn i område for reversering av propellene. Et resultat av dette var at propellene fikk en ukontrollert turtallsøkning og høyre motor måtte stoppes. Flyet fikk kraftig krenging til høyre og mistet ca. 1 000 ft høyde. Innflygingen ble avbrutt og flyet returnerte Tromsø hvor det landet uten ytterligere problemer med høyre motor ute av drift. Det oppsto store skader på høyre motor/propell og havarikommisjonen anser at bare tilfeldigheter gjorde at venstre motor unngikk samme skader. Widerøe har satt inn en rekke tiltak for å unngå en gjentagelse, blant annet modifisert sperrefunksjonen på Power Levers. Havarikommisjonen tilrår at det stilles krav til typesertifikatinnehaveren (Bombardier) om å utarbeide tiltak for å hindre at propellene kan få for høyt turtall ved utilsiktet betjening av Power Levers.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2012/04T
Denne alvorlige luftfartshendelsen har vist at det på utgaver av flytypen DHC-8 er mulig å utilsiktet trekke Power Levers bak Flight Idle når flyet er i luften. Konsekvensene kan bli for høyt turtall på propellene, skader på motorene og tap av kontroll over flyet.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at Transport Canada og EASA stiller krav om at typesertifikatinnehaveren (Bombardier) utarbeider tiltak for å hindre at propellene kan få for høyt turtall ved utilsiktet betjening av Power Levers.
Fakta
Sted | Under innflyging til Sørkjosen lufthavn (ENSR) |
Hendelsesdato | 21.02.2006 |
ICAO flyplassindikator | ENSR |
Luftfartøy | DeHavilland DHC-8 |
Operatør | Widerøes Flyveselskap AS |
Reg. merke | LN-WIE |
Flygeforhold | IMC |
Fylke | Troms |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ruteflyging |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENBD (Bodø ATCC) |