Rapport om luftfartsulykke på Reinsvoll flyplass 2. oktober 2015 med American Champion Aircraft Corp. 8KCAB, LN-LCU
Luftfart rapport 2016/12
To erfarne flygere gjennomførte en skoletur i akroflyging. Under en hard landing, initiert av et kraftig vindkast, ble flyet vridd langs lengdeaksen noen grader til høyre. Da flyet traff bakken brakk høyre understellslegg.
De fortsatte avgangen og klatret. Vel i luften kunne de konstatere at høyre understellslegg hang i bremserøret langs flykroppen. Lufttrafikktjenesten ble underrettet om situasjonen. Vindforhold og tilgang på brann og redningstjeneste gjorde at Oslo lufthavn ble valgt som nødlandingsplass. LN-LCU gjennomførte en vellykket landing ved å balansere på venstre hovedhjul og halehjul.
I etterkant av havariet har SHT fått gjennomført metallurgiske undersøkelser. At høyre understellslegg brakk under belastningen ved den harde landingen kom som en følge av latente svakheter i form av utmattingssprekker i stålet. SHT har grunn til å tro at disse sprekkene, og dermed den latente svekkelsen, ikke enkelt lot seg oppdage ved visuell inspeksjon.
Fakta
Sted | Reinsvoll flyplass, Vestre Toten kommune, Oppland fylke |
Hendelsesdato | 02.10.2015 |
ICAO flyplassindikator | ENRV |
Luftfartøy | Øvrige lette motorfly |
Operatør | Gjøvik og Toten flyklubb |
Reg. merke | LN-LCU |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Oppland |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Skole |
Kategori luftfart | Lett, fly (< 5 700kg) |
Flykategori | Landfly, Single-engine, Stempelmotor |