Rapport om luftfartsulykke på Reinsvoll flyplass 2. oktober 2015 med American Champion Aircraft Corp. 8KCAB, LN-LCU

Luftfart rapport 2016/12

To erfarne flygere gjennomførte en skoletur i akroflyging. Under en hard landing, initiert av et kraftig vindkast, ble flyet vridd langs lengdeaksen noen grader til høyre. Da flyet traff bakken brakk høyre understellslegg.

De fortsatte avgangen og klatret. Vel i luften kunne de konstatere at høyre understellslegg hang i bremserøret langs flykroppen. Lufttrafikktjenesten ble underrettet om situasjonen. Vindforhold og tilgang på brann og redningstjeneste gjorde at Oslo lufthavn ble valgt som nødlandingsplass. LN-LCU gjennomførte en vellykket landing ved å balansere på venstre hovedhjul og halehjul.

I etterkant av havariet har SHT fått gjennomført metallurgiske undersøkelser. At høyre understellslegg brakk under belastningen ved den harde landingen kom som en følge av latente svakheter i form av utmattingssprekker i stålet. SHT har grunn til å tro at disse sprekkene, og dermed den latente svekkelsen, ikke enkelt lot seg oppdage ved visuell inspeksjon.

Fakta

Sted Reinsvoll flyplass, Vestre Toten kommune, Oppland fylke
Hendelsesdato 02.10.2015
ICAO flyplassindikator ENRV
Luftfartøy Øvrige lette motorfly
Operatør Gjøvik og Toten flyklubb
Reg. merke LN-LCU
Flygeforhold VMC
Fylke Oppland
Type hendelse Luftfartsulykke
Type flyging Skole
Kategori luftfart Lett, fly (< 5 700kg)
Flykategori Landfly, Single-engine, Stempelmotor

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart