Undersøkelse av alvorlig luftfartshendelse under innflyging mot Svolvær lufthavn

Torsdag 22. desember 2022 fikk besetningen på en flyging til Svolvær lufthavn (ENSH) et pull-up varsel fra Enhanced Ground Proximity Warning System (EGPWS) under innflyging mot rullebane 01. Ukorrigert QNH medførte at det ble fløyet 700 fot lavere enn indikert barometrisk høyde. Besetningen avbrøt landingen og returnerte til Bodø lufthavn (ENBO).

Undersøkelsen har fokus på hvilke barrierer Widerøe har implementert for å påse at lokalt trykk (QNH) settes på den barometriske høydemåleren. Undersøkelsen har også fokus på mulige tekniske løsninger som kan fungere som en barriere for å hindre feilsatt QNH.
Videre ser undersøkelsen på hvor robust EGPWS er som barriere mot feilsatt QNH.

Status for undersøkelsen

Undersøkelsen er pågående.

Sist oppdatert: 09.02.2024

Fakta

Sted Innflyging til Svolvær lufthavn
Hendelsesdato 22.12.2022
ICAO flyplassindikator ENSH
Luftfartøy DeHavilland DHC-8
Operatør Widerøes Flyveselskap AS
Reg. merke LN-WIP
Flygeforhold IMC
Fylke Nordland
Type hendelse Alvorlig luftfartshendelse
Type flyging Ervervsmessig, ruteflyging
Kategori luftfart Tung, fly (> 10 000kg)
Flykategori Landfly, Multi-engine, Turboprop/turboshaft
FIR/AOR ENBD (Bodø ATCC)

Filer til nedlasting

Last ned pdf

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart