Undersøkelse av alvorlig luftfartshendelse under innflyging mot Svolvær lufthavn
Torsdag 22. desember 2022 fikk besetningen på en flyging til Svolvær lufthavn (ENSH) et pull-up varsel fra Enhanced Ground Proximity Warning System (EGPWS) under innflyging mot rullebane 01. Ukorrigert QNH medførte at det ble fløyet 700 fot lavere enn indikert barometrisk høyde. Besetningen avbrøt landingen og returnerte til Bodø lufthavn (ENBO).
Undersøkelsen har fokus på hvilke barrierer Widerøe har implementert for å påse at lokalt trykk (QNH) settes på den barometriske høydemåleren. Undersøkelsen har også fokus på mulige tekniske løsninger som kan fungere som en barriere for å hindre feilsatt QNH.
Videre ser undersøkelsen på hvor robust EGPWS er som barriere mot feilsatt QNH.
Status for undersøkelsen
Undersøkelsen er pågående.
Sist oppdatert: 09.02.2024
Fakta
Sted | Innflyging til Svolvær lufthavn |
Hendelsesdato | 22.12.2022 |
ICAO flyplassindikator | ENSH |
Luftfartøy | DeHavilland DHC-8 |
Operatør | Widerøes Flyveselskap AS |
Reg. merke | LN-WIP |
Flygeforhold | IMC |
Fylke | Nordland |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ruteflyging |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENBD (Bodø ATCC) |