Rapport om undersøkelse av sjøulykke M/V Godafoss V2PM7 grunnstøting i Løperen, Hvaler 17 februar 2011
Sjøfart rapport 2012/09
Torsdag 17. februar 2011, kl.1952, grunnstøtte konteinerfartøyet Godafoss på Kværnskjærgrunnen, i Løperen mellom Asmaløy og Kirkøy i Hvaler kommune. Kapteinen var alene på broen etter at losen hadde forlatt fartøyet nær Håbutangen. Kapteinen oppfattet feilaktig hvordan seilasen skulle foregå videre ut Løperen og dette førte til at Godafoss gikk på grunn. Ulykken frte til akutt oljeforurensning i Oslofjorden og langs sørlandskysten. Farvannet der fartøyet grunnstøtte ble i 2009 definert som nasjonalpark hvor det meste av det vernede området er havbunn. Undersøkelsen tok for seg relevante deler av rederiets sikkerhetsstyringssystem. Dette dreier seg i hovedsak om bruk og fordeling av mannskapsressursene om bord, samt planlegging og gjennomføring av navigeringen. Det ble fremmet en sikkerhetstilråding til rederiet på dette området. Undersøkelsen avdekket at et flertall av losene av og til gikk fra borde tidligere enn losbordingspunktet ved Vidgrunnen. Prosedyren som ble ansett for å være gjeldende på ulykkestidspunktet kunne forstås slik at dette var en praksis godtatt av Kystverket. Det ble fremmet en sikkerhetstilråding til Kystverket på dette området.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2012/09T
Konteinerskipet Godafoss grunnstøtte ved Kværnskjærgrunnen 17. februar 2011 i lospliktig farvann uten at los var om bord. Instruks for los åpnet for at losen kunne gå fra borde mens fartøyet fortsatt befant seg i lospliktig område såfremt dette var å anse som sikkerhetsmessig forsvarlig. Det fremgikk imidlertid ikke hva som skulle ligge til grunn for en vurdering av begrepet sikkerhetsmessig forsvarlig. Instruksen la derfor opp til ulik forståelse og praksis i forhold til losens plikter i dette farvannet. Undersøkelsen har også avdekket at avviksmeldinger som ble rapportert inn kunne ha medvirket til forbedring av prosedyrer og felles praksis i Kystverket dersom de hadde blitt fulgt opp tilfredsstillende. Avviksmeldingene ble imidlertid ikke fulgt opp i tilfredsstillende grad.
Statens havarikommisjon for transport tilrår Kystverket å følge opp avvikshåndtering tilfredsstillende, og sikre at alle parter i organisasjonen med ett felles ansvar for sjøsikkerhet i et bestemt område har forstått og godtatt gjeldende instrukser og prosedyrer.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2012/08T
Konteinerskipet Godafoss grunnstøtte ved Kværnskjærgrunnen 17. februar 2011. Fartøyet seilte med bare en person på broa da ulykken inntraff til tross for at de skriftlige rutinene om bord tilsa at broa skulle være bemannet med minst to personer. Undersøkelsen har avdekket at rederiets sikkerhetsstyringssystem ikke fanget opp dette barrierebruddet.
Statens havarikommisjon for transport tilrår rederiet å revidere sikkerhetsstyringssystemet for å forsikre seg om at fartøyene til enhver tid er i stand til å oppfylle interne rutiner for brovakthold og tilhørende internasjonale krav.
Fakta
Sted | Hvaler |
Hendelsesdato | 17.02.2011 |
Ulykkeskategori | Grunnstøting |
Område | Norsk territorialfarvann |
IMO-nummer | 9086796 |
Fartøyets navn | Godafoss |
Type hendelse | Forurensing/miljøskade, Grunnstøting |
Type fartøy | 4 - Stykkgodsskip |
Register | Annet flagg |