Rapport om sjøulykke, M/S Fiskenes - LLKI, fall over bord, vest for Vikna 24. mars 2012
Sjøfart rapport 2013/09
En 19 år gammel fisker omkom etter å ha bli dratt over bord av iletauet. Ulykken skjedde utenfor Vikna i Nord-Trøndelag den 24. mars 2012 kl. 2348. Fartøyet, som var et kombinert autoline- og garnfartøy, drev garnfiske etter sei.
Fall i sjøen som følge av fot i tau og annet fiskeredskap er en velkjent, reel fare og har også tidligere fått dødelig utfall. Det er derfor nødvendig å bedre fiskernes arbeidssikkerhet for hele fiskeflåten.
Rapporten konkluderer med å gi to sikkerhetstilrådinger. Den ene rettes til fiskebåtrederne om å innføre varige, fysiske tiltak som forhindrer faren for at fiskerne blir dratt over bord under garnsetting. Det gis også en sikkerhetstilråding til Sjøfartsdirektoratet, i samarbeid med fiskerinæringen, forskningsmiljø og andre, om å vurdere tiltak som gir fiskebåtrederne både mer fiskerifaglig støtte og påtrykk til å iverksette fysiske/arrangementsmessige barrierer for å ivareta fiskernes arbeidssikkerhet.
Illustrasjon av dreggrommet sett mot akterspeilet ved garnsetting. Iletauet lå på dørken. Den grønne delen var flytetau som kan ha falt ned fra lukekarmen. Sannsynligvis stod dreggmannen (rød) over iletauet, men uten å ha vært klar over det. Bøyemannen (blå) stod mot styrbord skuteside og var opptatt med å rette opp en ‘smett’. Illustrasjon: SHT.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding Sjø nr. 2013/19T
Fiskeren ble dratt over bord selv om rederiet hadde identifisert setting av garn som en risikooperasjon og innført en rutine om at to fiskere skulle være tilstede for å passe på hverandre i dreggrommet. I etterkant av ulykken ser rederiet fortsatt ingen andre løsninger enn at fiskerne må være ekstra oppmerksomme under operasjonen. SHT vurderer at arrangement og arbeidsforhold i dreggrommet medførte at fiskerne var blitt utsatt for en uakseptabel høy fare for å bli festet i iletauet. Dette er en problemstilling som antas å gjelde også for andre rederier da overbordulykker til sjøs utgjør 28 % av dødsulykkene i fiskeflåten og setting/draging av garn, trål, not eller annet arbeid med fangstredskap utgjør alene 35 % av alle personulykkene.
Statens havarikommisjon for transport tilrår rederiet om å innføre varige, fysiske tiltak som forhindrer faren for at fiskerne kan bli dratt over bord under fiske- og fangstarbeid. Denne sikkerhetstilrådingen rettes også mot sjarker og øvrige fiskebåtredere.
Sikkerhetstilråding Sjø nr. 2013/20T
Om bord i fiskefartøyet var fiskernes arbeidssikkerhet i unødvendig stor grad avhengig av operative barrierer og fiskernes egen årvåkenhet. Dette var en av mange overbordulykker i fiskeflåten som følge av fot i tau og annet fiskeredskap. Denne og tidligere undersøkelser har vist at begrenset tilgang til eksempler på gode arrangementsløsninger, lite oppmerksomhet fra myndighetene om fiskernes arbeidsforhold under fiske- og fangstarbeid, få krav til det fiskeritekniske, samt at det ikke stilles krav til risikoanalyser i design-/byggefasen svekker muligheten for rederiene til å bygge inn effektive fysiske sikkerhetsbarrierer. Ulykkesstatistikken viser at flest personulykker skjer under fiske- og fangstarbeidet. Setting/draging av garn, trål, not eller annet arbeid med fangstredskap utgjør alene 35 % av alle personulykkene.
Statens havarikommisjon for transport tilrår Sjøfartsdirektoratet, i samarbeid med næringen-, forskningsmiljø- og andre kompetente miljø, om å vurdere tiltak som bidrar til å gi fiskebåtrederne støtte og påtrykk til å iverksette fysiske/arrangementsmessige barrierer som kan hindre ulykker ved fiske- og fangstarbeid.
Fakta
Sted | Vest av Vikna (Rørvik) |
Hendelsesdato | 24.03.2012 |
Ulykkeskategori | Personskade |
Område | Norsk territorialfarvann |
IMO-nummer | 9232563 |
Fartøyets navn | Fiskenes |
Type hendelse | Dødsulykke, Fall over bord, Person-/arbeidsulykke |
Type fartøy | 6 - Fiske-/ fangstfartøy |
Register | NOR |