Rapport om sjøulykke - M/S Carina, forlis ved Lindesnes 12. februar 2014
Sjøfart rapport 2015/02
Under tråling vest av Lindesnes onsdag 12. februar 2014 kantret og forliste reketråleren Carina med to brødre om bord. Etter omfattende søk ble Carina funnet på ca. 150 meters dyp 2,4 n.mil syd for Ullerøysund lykt. Tråldørene ble lokalisert ca. 400 meter SSØ for fartøyet. Carina lå med kjølen ned og ca. 25 grader slagside til styrbord og med baugen i retning mot tråldørene. Begge de savnede ble funnet inne styrehuset, og de ble hentet opp og brakt til land.
Undersøkelsen har sannsynliggjort at sterk vestlig strøm førte til at trålbruket ble kjørt fast i bunnen, på en forhøyning vest for en smal renne de to om bord planla å tråle gjennom. Fastkjøring av bruket resulterte i at fartøyet ble utsatt for tverrskips krengende momenter som initierte en kantring. Trolig har vann på dekk fra den medgående sjøen og de generelle vind-, bølge- og strømforholdene påført fartøyet ytterligere belastning og svekket stabilitet. Den samlede belastningen har sannsynligvis bidratt til å kantre fartøyet.
Konsekvensene av fastkjøring av trålbruk, spesielt der trålwirene løper gjennom blokker høyt oppe i galgen kan være alvorlige. En utløsende faktor for kantringen av Carina var sannsynligvis at trålbruket ble kjørt fast i bunnen. Carina var ikke utrustet med mulighet for raskt å kunne løse ut trålwirene. Det stilles per i dag ikke krav om at trålere under 15 meter hverken skal sannsynliggjøre at de har stabilitetsmessige reserver til å tåle de krengende momentene som kan oppstå ved fastkjøring eller at vinsjer og innhivingsmaskineri for trål skal være anordnet slik at ønsket trekkraft kan innstilles og vinsj slakker ut dersom den innstilte trekkraft overskrides. SHT retter derfor en sikkerhetstilråding til Sjøfartsdirektoratet om å identifisere og implementere nødvendige tiltak også for trålere under 15 meter med tanke på å hindre kantring dersom trålbruket skulle kjøre seg fast.
Ved kantring av Carina førte utilstrekkelig værtett integritet til at fartøyet fikk rask vannfylling og sank. Manglende skalking av lasteromsluka og manglende værtetthet i styrhuset kan ha hatt avgjørende betydning for utfallet. På byggetidspunktet for Carina forelå det regelverk for værtett integritet. Sjøfartsdirektoratet hadde godkjent fartøyet som nybygg og hadde foretatt flere kontroller gjennom Carinas livsløp, uten at den manglende værtette integriteten i styrhuset ble påpekt. Det rettes derfor en sikkerhetstilråding til Sjøfartsdirektoratet om å identifisere og implementere nødvendige tiltak med formål om at værutsatte dører og luker på fiskefartøy oppfyller kravene til værtetthet.
Carina var utstyrt med åpen bakk og levegg på babord side. Da Carina sannsynligvis kjørte fast trålbruket førte dette til at fartøyet dreide over og krenget. Fastkjøringen førte også til at hekken ble dratt noe nedover og medgående sjø slo over hekken. Undersøkelsen viser at fartøyet ved vannansamling på dekk ville krenge, få økt forlig trim og vann ville samles opp mot levegg og inn i den åpne bakken. Dette svekket fartøyets stabilitet betydelig, og kan ha medvirket til forliset. Regelverket som lå til grunn før 1. januar 1992 ivaretok ikke i tilstrekkelig grad mulig vannansamling i arrangement på værutsatt dekk. SHT vil tilrå Sjøfartsdirektoratet å identifisere og implementere nødvendige tiltak for å forhindre at fiskefartøy bygget før 1. januar 1992 har arrangement på værutsatt dekk som kan føre til vannansamling som svekker fartøyets stabilitet betydelig.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2015/02T
Undersøkelsen av ulykken med Carina 12. februar 2014 viste at fartøyet ved vannansamling på dekk ville krenge, få økt forlig trim og vann ville samles opp mot levegg og inn i den åpne bakken. Dette svekket fartøyets stabilitet betydelig, og kan ha medvirket til forliset. Regelverket som lå til grunn før 1. januar 1992 ivaretok ikke i tilstrekkelig grad mulig vannansamling i arrangement på værutsatt dekk.
Statens havarikommisjon for transport tilrår Sjøfartsdirektoratet å identifisere og implementere nødvendige tiltak for å forhindre at fiskefartøy bygget før 1. januar 1992 har arrangement på værutsatt dekk som kan føre til vannansamling som svekker fartøyets stabilitet betydelig.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2015/03T
Undersøkelsen av ulykken med Carina 12. februar 2014 avdekket at fartøyet kun var utstyrt med en lett tredør med en vanlig dørklinke for lukking av inngang på styrbord side av styrhuset. Styrhusdørens mangelfulle værtetthet førte sannsynligvis til hurtigere tap av stabilitet og raskere vannfylling i innredningen da fartøyet krenget over.
Statens havarikommisjon for transport tilrår Sjøfartsdirektoratet å identifisere og implementere nødvendige tiltak for fiskefartøy med formål om at værutsatte dører og luker oppfyller kravene til værtetthet.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2015/04T
Undersøkelsen av ulykken med Carina 12. februar 2014 har sannsynliggjort at trålbruket ble kjørt fast. Dette dreide Carina og det oppsto et betydelig krengende moment. SHT mener dette var en av de utløsende faktorene som førte til at Carina kantret. For fartøy under 15 m stilles det per i dag ikke krav om å sannsynliggjøre at de har stabilitetsmessige reserver til å tåle de krengende momentene som kan oppstå ved fastkjøring. Det er heller ikke noe krav om at vinsjer og innhivingsmaskineri for trål skal være anordnet slik at ønsket trekkraft kan innstilles og vinsj slakker ut dersom den innstilte trekkraft overskrides.
Statens havarikommisjon for transport tilrår Sjøfartsdirektoratet å identifisere og implementere nødvendige tiltak for trålere under 15 meter for å hindre kantring dersom trålbruket skulle kjøre seg fast.
Fakta
Sted | Ved Lindesnes |
Hendelsesdato | 12.02.2014 |
Ulykkeskategori | Forlis |
Område | Norsk territorialfarvann |
Fartøyets navn | Carina |
Type hendelse | Kantring |
Type fartøy | 6 - Fiske-/ fangstfartøy |
Register | NOR |