Rapport om sjøulykke - Stålbjørn - LG5575, arbeidsulykke utenfor Hitra 31. juli 2013
Sjøfart rapport 2015/01
En person omkom om bord på servicefartøyet Stålbjørn under arbeid på ankerlinene til et oppdrettsanlegg ved Hitra 31. juli 2013. Forulykkede ble truffet i overkroppen av ei ankerline og ble kastet bakover. Han døde senere av skadene han ble påført. Båtføreren ble truffet av lina over beina, men kom fra ulykken med mindre skader.
Faren for at ankerlina kunne komme over styrepinnen var ikke identifisert av selskapet. Havarikommisjonen finner at selskapets arbeidsprosedyrer og risikoanalyser var til liten hjelp for mannskapet. En grundigere risikovurdering kunne avdekket behovet for sterkere barrierer. Selskapet har siden ulykken gjennomført en større risikokartlegging som har medført flere tiltak for å bedre personellsikkerheten på servicebåtene. Havarikommisjonen finner det derfor ikke nødvendig å utstede en sikkerhetstilråding på dette området.
Undersøkelsen viser at oppdrettsselskapet ikke hadde oversikt over besetningens faktiske kompetanse og opplæring. Opplæringssystemet sikret således ikke at selskapet hadde kontroll over at mannskapet hadde den nødvendige kompetansen til å utføre de operasjonene de ble tillagt på en sikker måte. Havarikommisjonen retter derfor en sikkerhetstilråding til oppdrettsselskapet vedrørende dette.
Videre viser undersøkelsen at design, godkjenning, bygging, tilsyn og drift av arbeidsbåter under 15 m hittil har vært lite regulert. Imidlertid trådte forskrift 19. desember 2014 nr. 1853 om bygging og tilsyn av mindre lasteskip i kraft 1. januar 2015. Forskriften adresserer flere av de medvirkende faktorene til denne ulykken, herunder krav til identifisering av trygge soner ved ankerhåndtering og lukkede styrepinner. SHT finner derfor ikke grunnlag for å utstede sikkerhetstilrådinger på dette området
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2015/01T
Arbeidsulykken om bord på Stålbjørn 31. juli 2013 inntraff da fartøysbevegelse medførte at ankerlina beveget seg over styrepinnen og slo over akterdekket, samtidig som begge operatørene befant seg i en faresone på dekk. Undersøkelsen viser at oppdrettsselskapet ikke hadde oversikt over servicebåtoperatørenes faktiske kompetanse og opplæring. Opplæringssystemet sikret således ikke at selskapet hadde kontroll over at mannskapet hadde den nødvendige kompetansen til å utføre de operasjonene de ble tillagt på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte.
Statens havarikommisjon for transport tilrår SalMar å styrke sitt opplæringssystem, slik at det sikrer servicebåtoperatørene den nødvendige kompetanse til å utføre arbeidet på en sikker måte.
Fakta
Sted | Hitra i Sør-Trøndelag |
Hendelsesdato | 31.07.2013 |
Ulykkeskategori | Personskade |
Område | Norsk territorialfarvann |
Fartøyets navn | Stålbjørn |
Type hendelse | Dødsulykke, Person-/arbeidsulykke |
Type fartøy | 9 - Diverse |
Register | NOR |