Rapport om sjøulykke – M/S Leander, arbeidsulykke utenfor Hamningberg, Båtsfjord 22. juni 2020

Sjøfart rapport 2022/04

Ulykken oppstod om bord i en kombinert not- og snurrevadbåt. En person omkom. Undersøkelsen av ulykken viser at det manglet en barriere som kunne skjerme personen fra de store kreftene til notleggeren.

Ulykken oppstod om bord i en kombinert not- og snurrevadbåt den 22. juni 2020. Den forulykkede ble klemt mellom notleggeren (kran med leggerulle) og sekkebingene. Da notleggeren beveget seg stod den forulykkede i faresonen mellom de to sekkebingene. Dette var en utsatt posisjon der det var liten mulighet til å unngå notleggeren da den utilsiktet beveget seg.

Undersøkelsen av ulykken viser at det manglet en barriere som kunne skjerme personen fra de store kreftene til notleggeren. Det finnes flere ulike løsninger som kan gi fysiske barrierer som hindrer støt og klemskader. Statens havarikommisjon mener det er nødvendig at rederiene tar i bruk stoppbegrensinger på kranene mer omfattende enn det som gjøres i dag. Det rettes to sikkerhetstilrådinger til Sjøfartsdirektoratet i den forbindelse.

Publisert 28.04.2022

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding Sjøfart nr. 2022/01T

Mandag 22. juni 2020 oppstod det en arbeidsulykke om bord i fiskefartøyet Leander. En av mannskapet ble klemt i hjel mellom notleggeren og sekkebingene. Personen stod i en svært utsatt posisjon da noe utilsiktet oppstod. Tidligere undersøkelser foretatt av SHK har vist at gjeldende regelverk for bygging av fartøy stiller få krav til eventuelle faresoner ved operasjon av fangstutstyr. Myndighetene vurderer i mindre grad operasjonell sikkerhet i denne fasen. SHK har også i tidligere undersøkelser påpekt at det i konstruksjonsfasen er avgjørende at alle arbeidsprosesser kartlegges, vurderes og sikres før fartøyet iverksetter produksjon. Dagens regelverk for design og bygging av fartøy bidrar i liten grad til å ivareta fiskernes personsikkerhet i den fremtidige driftsfasen.

Statens havarikommisjon tilrår Sjøfartsdirektoratet å innføre funksjonskrav om at kraner skal ha stoppfunksjoner for å hindre støt- og klemskader.

Sikkerhetstilråding Sjøfart nr. 2022/02T

Mandag 22. juni 2020 oppstod det en arbeidsulykke om bord i fiskefartøyet Leander. En person ble klemt i hjel mellom notleggeren og sekkebingene. Personen stod i en svært utsatt posisjon da noe utilsiktet oppstod. Det var ingen fysisk barriere som kunne forhindre at personen ble påført voldsomme krefter fra notleggeren (kran med rulle). Det er mulig å legge inn stoppbegrensinger på kraner, og det brukes blant fiskefartøy i dag, men har hovedsakelig til hensikt å sørge for effektive operasjoner. Den samme teknologien kan brukes til å sørge for fysiske barrierer som hindrer personer fra å bli påført voldsomme krefter.

Statens havarikommisjon tilrår Sjøfartsdirektoratet, i samarbeid med relevante interesseorganisasjoner for fiskefartøy, å veilede om bruk av stoppbegrensinger på kraner som en fysisk barriere som kan hindre støt- og klemskader.

Fakta

Sted Utenfor Hamningberg, Båtsfjord, Troms og Finnmark
Hendelsesdato 22.06.2020
Ulykkeskategori Personskade
Område Norsk territorialfarvann
IMO-nummer 9581930
Fartøyets navn Leander
Type hendelse Person-/arbeidsulykke
Type fartøy 6 - Fiske-/ fangstfartøy
Register NOR

Rapporter - samme område

Rapporter - samme ulykkeskategori