Rapport om brann om bord MS Brim i Ytre Oslofjord 11. mars 2021

Sjøfart rapport 2022/08

Sjøvann trengte med stor sannsynlighet inn gjennom ventilasjonsuttaket i tunnelen, og rant videre gjennom ventilasjonsviften og ned på batteriene. Dette førte til kortslutninger og lysbuer med påfølgende brann. Hybridfartøyet Brim seilte i ytre Oslofjord da brannalarmen og brannpanelet indikerte brann i både styrbord maskin- og batterirom.

Brannslukking og kontroll av fartøyet pågikk i flere dager, før fartøyet ble ansett som trygt nok til å gå om bord.

Havarikommisjonens undersøkelse har vist at plasseringen av ventilasjonsutløpet i tunnelen var ugunstig og uten tilstrekkelige tiltak for å forhindre vanninntrenging. Verken verftet, klasseselskapet eller Sjøfartsdirektoratet identifiserte at ventilasjonsviften i batterirommet var et lekkasjepunkt med tanke på sjøvanninntrenging.

  • Brannen om bord oppstod med stor sannsynlighet som følge av at sjøvann trengte inn via ventilasjonssystemet og kom i kontakt med batterisystemets høyspenningsdeler, med påfølgende kortslutning, lysbuer og brann. 

  • Videre har undersøkelsen vist at den lave beskyttelsesgraden bidro til at sjøvann og sjøluft kunne trenge inn i batterimoduler. Sen utløsning av brannslokkemiddel ga liten slukkeeffekt og hindret ikke brannforløpet, men hadde en kjølende effekt i en kort periode. 

  •  Undersøkelsen har vist at det mangler en tydelig slukkestrategi som begrenser skadeomfanget ved brann i litium-ion batterier. 

  •  Videre har undersøkelsen vist at det er flere området hvor farer ved bruk av litium-ion batterier ikke var tilstrekkelig identifisert eller ivaretatt i design. DNVs klasseregelverk for batterisikkerhet, slik det er utformet i dag, ivaretar ikke i god nok grad fareaspektene ved bruk av litium-ion batterier om bord fartøy.

Basert på hvordan regelverket er utformet i dag, kan samme feil gjenta seg. Havarikommisjonen fremmer totalt syv sikkerhetstilrådinger som følge av undersøkelsen.

Publisert 15.07.2022

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding Sjøfart nr. 2022/03T

Den 11. mars 2021 oppstod en brann i styrbord batterirom om bord passasjerfartøyet Brim i Ytre Oslofjord. Undersøkelsen har vist at propageringstesten som ble benyttet for å identifisere batteriets sannsynlighet for propagering mellom celler hadde flere svakheter og ikke identifiserte muligheten for brudd i celleveggen. I DNVs regelverk, basert på IEC 62619-standarden, er det valgfritt hvilken av de godkjente metodene som kan benyttes for gjennomføring av propageringstest. Metoden som ble valgt var ikke hensiktsmessig for denne batteritypen.

Statens havarikommisjon tilrår Sjøfartsdirektoratet å stille krav om at det velges hensiktsmessige testmetoder for gjennomføring av propageringstestene, som reflekterer farene som kan oppstå i de ulike batteritypers design.

Sikkerhetstilråding Sjøfart nr. 2022/04T

Den 11. mars 2021 oppstod en brann i styrbord batterirom om bord passasjerfartøyet Brim i Ytre Oslofjord. Havarikommisjonen kan ikke se at lastelinjekravene er tilpasset for å ivareta batterisikkerheten ved å forhindre at sjøvann i mindre mengder kan trenge inn i et batterirom Undersøkelsen har vist at plasseringen av ventilasjonsutløpet i tunnelen var ugunstig og uten tilstrekkelige tiltak for å forhindre vanninntrenging. Ventilasjonssystemet skulle vært en sikkerhetsbarriere ved å lufte ut eksplosive gasser ved en hendelse, men medvirket i stedet til at sjøluft eller sjøvann kom inn i batterirommet, med påfølgende lysbue med brann.

Statens havarikommisjon tilrår at Sjøfartsdirektoratet sørger for at regelverk for batterisikkerhet utvikles slik at ventilasjonsarrangement ikke bidrar til at batterier og høyspenningsdeler blir utsatt for fuktig sjøluft eller sjøvann.

Sikkerhetstilråding Sjøfart nr. 2022/05T

Den 11. mars 2021 oppstod en brann i styrbord batterirom om bord passasjerfartøyet Brim i Ytre Oslofjord. Undersøkelsen har avdekket at skottet mellom maskin- og batterirom ikke var røyktett. Det spredte seg giftige gasser til tilstøtende rom. Dette ble ikke oppdaget verken ved godkjenning av tegningsgrunnlaget, ved byggeoppfølging eller ved inspeksjon. Det er behov for bedre kvalitetssikring av utførelse av brannisolering av batterirom ved ytterligere tiltak som sikrer at gass og røyk ikke trenger gjennom brannskillet, slik det defineres i forskrift 1. juli 2014 nr. 1099 om brannsikring på skip.

Statens havarikommisjon tilrår Sjøfartsdirektoratet å innføre ytterligere tiltak for å verifisere røyktetthet og ivaretagelse av brannintegritet.

Sikkerhetstilråding Sjøfart nr. 2022/06T

Den 11. mars 2021 oppstod en brann i styrbord batterirom om bord passasjerfartøyet Brim i Ytre Oslofjord. Havarikommisjonen kan ikke se at risikoanalysen gjenspeilet den reelle risikoen for brann i batteripakkene, hvor verken ventilasjons- eller batterisystemets svakheter ble identifisert i tilstrekkelig grad. En risikoanalyse bør inneholde alle relevante farer som til sammen utgjør den totale risikoen fra batterisystemet. Dette bør utføres av de ulike fagdisiplinene. Samlet vil dette kunne avdekke svakheter i utformingen av fartøyet og identifisere faremomenter ved bruk av litium-ion batterier.

Statens havarikommisjon tilrår Sjøfartsdirektoratet å stille krav om risikovurderinger ved bruk av litium-ion batterier, og at disse inneholder alle relevante farer som til sammen utgjør brannrisikoen for fartøyet identifisert av ulike fagdisipliner.

Sikkerhetstilråding Sjøfart nr. 2022/07T

Den 11. mars 2021 oppstod en brann i styrbord batterirom om bord passasjerfartøyet Brim i Ytre Oslofjord. Sjøfartsdirektoratet stiller ikke egne krav til batterisikkerhet, men baserer seg på klasseregler. Klassen hadde mangelfullt regelverk på batterisikkerhet. Videre kan klasseselskapene ha ulike krav til batterisikkerhet, noe som kan medføre at fartøy har ulik standard på batterisikkerhet. Fartøyet og skipsutstyret kan ha ulike tilsynsorganer, noe som også var tilfellet med dette fartøyet. Havarikommisjonen mener dette medfører en sikkerhetsrisiko som krever bedre samordning mellom myndighetene.

Statens havarikommisjon tilrår Sjøfartsdirektoratet som forvaltningsmyndighet, i samarbeid med DSB å stille krav til at alle norske fartøy, uavhengig av klasse, bygges til en definert standard som ivaretar batterisikkerheten.

Sikkerhetstilråding Sjøfart nr. 2022/08T

Den 11. mars 2021 oppstod en brann i styrbord batterirom om bord passasjerfartøyet Brim i Ytre Oslofjord. Undersøkelsen har vist at slukkemiddelet Novec ga liten effekt på brannforløpet, og at det per i dag ikke finnes effektive slukkemidler som hindrer brann og propagering i litium-ion batterier.

Statens havarikommisjon tilrår Sjøfartsdirektoratet å innføre kompenserende tiltak som ivaretar sikkerheten for passasjerer og besetning dersom det oppstår brann i litium-ion batterier.

Sikkerhetstilråding Sjøfart nr. 2022/09T

Den 11. mars 2021 oppstod en brann i styrbord batterirom om bord passasjerfartøyet Brim i Ytre Oslofjord. Undersøkelsen har identifisert et behov for å øke kunnskap og kompetanse hos aktører som er involvert i førsteinnsats ved brann i batterisystemer med litium-ion batterier om bord på fartøy.

Statens havarikommisjon tilrår at DSB styrker kunnskapen og kompetansen til aktørene som er involvert i førsteinnsats på ulykker med brann om bord fartøy med litium-ion batterier.

Fakta

Sted Ytre Oslofjord
Hendelsesdato 11.03.2021
Ulykkeskategori Teknisk svikt
Område Norsk territorialfarvann
IMO-nummer 9862554
Fartøyets navn Brim
Type hendelse Brann/eksplosjon, Teknisk svikt, fremdrift eller hjelpemaskineri
Type fartøy 5 - Passasjerskip-ferjer
Register NOR

Rapporter - samme område

Rapporter - samme ulykkeskategori