Rapport om svært alvorlig sjøulykke, fall over bord fra lasteskipet Titran, øst for øya Stigen i Lurøy kommune, 6. mars 2022.
Sjøfart rapport 2022/10
Før ankomst ved et fabrikkanlegg på Halsa i Meløy kommune falt en fra dekksmannskapet over bord da vedkommende skulle gå ned fra lukkedekket til hoveddekket. Ingen av de andre fra besetningen så hendelsen, og det tok derfor omtrent 20 minutter før de oppdaget at dekkskadetten var borte. Kort tid etter det ble oppdaget at kadetten var borte ble redningsetatene varslet, og det ble igangsatt et omfattende søk. Den forulykkede ble ikke funnet. Klargjøring for lossing var blant mannskapet og rederiet ansett som en rutineoperasjon, og de hadde derfor ikke vurdert eller identifisert risikoreduserende tiltak ved denne type operasjon. Det var verken innført spesielle sikkerhetstiltak mot at besetningen kunne falle over bord fra lukedekket, eller innført tilstrekkelige tiltak som kunne redusere konsekvensene av å havne i sjøen. Risikoer i rutinemessige arbeidsoppgaver normaliseres over tid hos den enkelte, noe som fører til at risikoen etter hvert blir oversett eller ikke oppfattet. Rederier og andre må derfor vurdere behovet for risikovurderinger og sikker jobb-analyser på alle operasjonsområder som kan innebære risiko, også de som blir definert som rutineoperasjoner. Fartøyet hadde ingen fysiske sikkerhetsbarrierer mot fall over bord fra lukedekk, kun på hoveddekk langs lastelukene der det var rekkverk. Havarikommisjonen mener at designet med kort avstand fra ytterkanten på lukedekk til rekkverket som lå betraktelig lavere, var lite hensiktsmessig sett opp mot arbeidet som skulle utføres, og utgjorde en fare for fall over bord. Dette er allikevel ikke et uvanlig design for denne type bulkskip.
Søndag 6. mars var lasteskipet MV Titran på vei for å losse fiskemel ved fabrikkanlegget på Halsa i Meløy kommune. Dekksmannskapet var i gang med å klargjøre lastelukene ved å fjerne kiler og annen sjøsikring på lukedekket. Da et av dekksmannskapet skulle gå ned fra lukkedekket til hoveddekket, falt vedkommende over bord. Ingen av de andre fra besetningen så hendelsen, og det tok derfor omtrent 20 minutter før de oppdaget at dekkskadetten var borte.
Kort tid etter det ble oppdaget at kadetten var borte ble redningsetatene varslet, og kapteinen tørnet fartøyet. Da det var usikkerhet rundt tidspunkt for når kadetten falt over bord, ble søket innledningsvis satt for langt nord. Etter ca. 2 timer ble korrekt tidspunkt fastslått via fartøyets CCTV-opptak, og søket med fartøy ble satt lengre sør der kadetten hadde falt over bord. Det ble gjort funn av både kjeledress og vernesko, men forulykkede ble ikke funnet.
Da mannskapet ikke så at den forulykkede falt over bord, medførte dette at besetningen ikke klarte å estimere nøyaktig tidspunkt for hendelsen. Havarikommisjonen mener det er sentralt at dersom besetningen på et fartøy er usikre på tidsangivelse for når noen har falt over bord, må dette tydelig fremkomme til nød- og redningsetater, slik at søkeområdet tilpasses denne usikkerheten.
Rederiet har etter ulykken gjennomført flere tiltak som skal bidra til økt sikkerhet.
Publisert 29.09.2022
Fakta
Sted | Øst for Stigen i Lurøy kommune |
Hendelsesdato | 06.03.2022 |
Ulykkeskategori | Personskade |
Område | Norsk territorialfarvann |
IMO-nummer | 9100188 |
Fartøyets navn | Titran |
Type hendelse | Person-/arbeidsulykke, Fall over bord |
Type fartøy | 3 - Bulkskip |
Register | NIS |