Rapport om ryggeulykke med renovasjonskjøretøy i Spars vei, Nøtterøy, Færder kommune, 23. november 2020
Vei rapport 2022/01
23. november 2020 ble en fotgjenger påkjørt av en renovasjonsbil fra Norsk Gjenvinning Renovasjon AS (NGR) på Nøtterøy. Renovasjonsbilen hadde kjørt ca. 70 meter inn på en smal, privat vei uten tilgjengelig snuplass for å hente avfall og var i ferd med å rygge tilbake til hovedveien. Fotgjengeren omkom momentant som følge av ulykken. Undersøkelsen har vist at NGR, Vesar og Færder kommune sin oppfølging av trafikksikkerhet ved renovasjon ikke var tilstrekkelig. I tillegg gir undersøkelsen sikkerhetslæring for renovasjonsvirksomheter i kommuner over hele landet.
Ryggingen ble foretatt uten hjelpemann, men ved hjelp av ryggekamera og speil. Ryggekameraet i kjøretøyet var imidlertid justert slik at det gav begrenset sikt i lengderetningen bakover. Busker i veiens sideområde begrenset også førerens oversikt i situasjonen. Dette bidro til at føreren ikke oppdaget at fotgjengeren befant seg bak kjøretøyet, før påkjørselen var et faktum.
Undersøkelsen har vist at renovatørene hadde en uklar forståelse av renovasjonsvirksomhetens prosedyrer for sikkerhet ved rygging, og at de i liten grad hadde fått opplæring i prosedyrene. Prosedyrene til NGR forelå kun på norsk, til tross for at en stor andel av renovatørene ikke behersket dette språket.
NGR hadde ikke foretatt sikkerhetskartlegging av veiene i kontraktsområdet og tiltak som følge av risikovurderinger var ikke iverksatt. Det var også en manglende oversikt og innrapportering når det gjaldt beholderplassering og veistandard som medførte omfattende rygging i kontraktsområdet. Kartleggingen «15 verste veier på din rute», gjennomført etter ulykken, viste at slike forhold i stor grad var opplevd av renovatørene, men dette var ikke meldt inn i avvikssystemet eller fanget opp i vernerunder.
Basert på undersøkelsen, mener SHK at renovasjonsvirksomhetens sikkerhetsstyring ikke var tilstrekkelig. Vestfold Avfall og Ressurs AS (Vesar) som oppdragsgiver hadde i sin kontrakt med NGR ikke tydelige beskrivelser av hvordan trafikksikkerhetsforhold skulle forbedres i avtaleperioden i samspill mellom kontraktspartene og kommunen. Færder kommune hadde også i liten grad fulgt opp hvordan trafikksikkerheten ved renovasjon i kommunen ble ivaretatt gjennom beholderplassering og veiforhold.
SHK fremmer fem sikkerhetstilrådinger som følge av denne undersøkelsen.
Publisert 18.02.2022
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding Vei nr. 2022/01T
Ryggeulykken på Nøtterøy i Færder kommune 23. november 2020 oppstod da føreren av renovasjonsbilen rygget uten hjelpemann etter henting av avfall. Avfallsbeholderen var plassert ca. 70 meter inn på en smal vei uten snuplass. Renovasjonsvirksomheten hadde ikke gjennomført sikkerhetskartlegging av beholderplassering og veistandard på de ulike strekningene som inngikk i kontraktsområdet.
Statens havarikommisjon tilrår at Norsk Gjenvinning Renovasjon AS (NGR) etablerer rutiner for sikkerhetskartlegging av beholderplassering og veistandard på strekninger som inngår i virksomhetens kontraktsområder.
Sikkerhetstilråding Vei nr. 2022/02T
Ryggeulykken på Nøtterøy i Færder kommune 23. november 2020 oppstod da føreren av renovasjonsbilen rygget uten hjelpemann etter henting av avfall. Føreren benyttet speil og ryggekamera, men kameraet ga begrenset sikt i lengderetningen bakover. Undersøkelsen har vist at renovatørene hadde en uklar forståelse av renovasjonsvirksomhetens prosedyrer for sikkerhet ved rygging, og at de i liten grad hadde fått opplæring i prosedyrene. Prosedyrene forelå kun på norsk, til tross for at en stor andel av renovatørene ikke behersket dette språket.
Statens havarikommisjon tilrår at Norsk Gjenvinning Renovasjon AS (NGR) styrker sin trafikksikkerhetsopplæring av renovatørene, samt sørger for at førerne er godt kjent med utstyret og eventuelle begrensninger når det gjelder sikt ved rygging.
Sikkerhetstilråding Vei nr. 2022/03T
Ryggeulykken på Nøtterøy i Færder kommune 23. november 2020 oppstod da føreren av renovasjonsbilen rygget uten hjelpemann. Renovasjonsvirksomhetens sikkerhetsstyring var mangelfull. Blant annet var opplæring og oppfølging av renovatører mangelfull, sikkerhetskartlegging av veiene i kontraktsområdet var ikke foretatt, og tiltak som følge av risikovurderinger var ikke iverksatt. Det interkommunale selskapet hadde i sin kontrakt med renovasjonsvirksomheten ikke tydelige beskrivelser av hvordan trafikksikkerhetsforhold skulle forbedres i avtaleperioden i samspill mellom kontraktspartene og kommunen.
Statens havarikommisjon tilrår at Vestfold Avfall og Ressurs AS (Vesar) etablerer rutiner for kontrakten som påser at renovasjonsvirksomheten ivaretar risikovurdering, opplæring og etterlevelse av trafikksikkerhet, og at trafikksikkerhet i kommende kontrakter løftes frem som et viktig fokusområde.
Sikkerhetstilråding Vei nr. 2022/04T
Ryggeulykken på Nøtterøy i Færder kommune 23. november 2020 oppstod da føreren av renovasjonsbilen rygget uten hjelpemann etter henting av avfall. Avfallsbeholderen var plassert ca. 70 meter inn på en smal vei uten snuplass. Undersøkelsen har vist at renovasjonsvirksomheten ikke hadde foretatt sikkerhetskartlegging av beholderplassering og veistandard i kontraktsområdet. SHK mener at slik kartlegging bør omtales i standarder for renovasjonsvirksomhet for å bidra til å fremme trafikksikkerhet.
Statens havarikommisjon tilrår at Standard Norges komité for revisjon av NS 9432:2014 inkluderer en anbefaling om trafikksikkerhetskartlegging ved kommunal tilrettelegging for renovasjonsløsninger.
Sikkerhetstilråding Vei nr. 2022/05T
Ryggeulykken på Nøtterøy i Færder kommune 23. november 2020 oppstod da føreren av renovasjonsbilen rygget uten hjelpemann etter henting av avfall. Avfallsbeholderen var plassert ca. 70 meter inn på en smal vei uten snuplass. Undersøkelsen har vist at Færder kommune i liten grad hadde fulgt opp hvordan trafikksikkerheten ved renovasjon i kommunen ble ivaretatt når det gjaldt beholderplassering og veiforhold.
Statens havarikommisjon tilrår at Færder kommune etablerer rutiner for å følge opp at trafikksikkerheten ved renovasjon ivaretas gjennom beholderplassering og veiforhold.
Fakta
Sted | Spars vei, Nøtterøy, Vestfold og Telemark |
Hendelsesdato | 23.11.2020 |
Ulykkestype | Påkjøringsulykke |
Veitype | Privat vei eller område |
Fylke | Vestfold og Telemark |
Politidistrikt | Sør-Øst |
Kjøretøy/trafikant | Fotgjenger, Lastebil |
Type transport | Godstransport |
Veiregion | Vestfold og Telemark |
Ulykkeskategori | Ulykke m/ kjøretøy over 7500 kg |