Rapport om jernbaneulykke i middagselv tunnel, Ofotbanen, med vestgående godstog nr. 9906, 12. mai 2005
Bane rapport 2006/08
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding JB nr. 2006/17T
Statens jernbanetilsyn anbefales å pålegge MTAS å tilpasse interne bestemmelser og praksis for bruk av bremser på Dm3 lokomotivene til togfremføringsforskriftens kapittel V pkt. 1.4.3
Sikkerhetstilråding JB nr. 2006/16T
Statens jernbanetilsyn anbefales å pålegge jernbaneselskapene å forvisse seg om at rutiner for melding av feil ved infrastrukturen observert fra tog er etablert slik at meldinger kommer frem til Jernbaneverket.
Sikkerhetstilråding JB nr. 2006/15T
Statens jernbanetilsyn anbefales å pålegge Jernbaneverket å gjennomgå, klargjøre, dokumentere og forbedre rutinene for mottak av meldinger om feil ved infrastrukturen observert fra tog med påfølgende undersøkelse og eventuell iverksettelse av tiltak.
Sikkerhetstilråding JB nr. 2006/14T
Statens jernbanetilsyn anbefales å pålegge Jernbaneverket å gjennomgå regelverket for handtering av uønskede vindskjevheter med sikte på å tilpasse grenseverdier og målefrekvenser til antatt feilutviklingshastighet på de enkelte banestrekninger, herunder å vurdere å omformulere handlingsregelen ved overskridelse av tiltaksgrensen slik at denne harmonerer med prEN 13848-5
Fakta
Sted | Ofotbanen, Middagselv tunnel |
Hendelsesdato | 12.05.2005 |
Tog No. | 9906 |
Driftsform | Strekning med fjernstyring |
Km på banestrekning | 27,285 |
Type transport | Godstog |
Type hendelse | Avsporing |
Materiell kategori | Godsvogn |
Banestrekning | Ofotbanen |