Rapport om jernbaneulykke i middagselv tunnel, Ofotbanen, med vestgående godstog nr. 9906, 12. mai 2005

Bane rapport 2006/08

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding JB nr. 2006/17T

Statens jernbanetilsyn anbefales å pålegge MTAS å tilpasse interne bestemmelser og praksis for bruk av bremser på Dm3 lokomotivene til togfremføringsforskriftens kapittel V pkt. 1.4.3

 

 

Sikkerhetstilråding JB nr. 2006/16T

Statens jernbanetilsyn anbefales å pålegge jernbaneselskapene å forvisse seg om at rutiner for melding av feil ved infrastrukturen observert fra tog er etablert slik at meldinger kommer frem til Jernbaneverket.

 

 

Sikkerhetstilråding JB nr. 2006/15T

Statens jernbanetilsyn anbefales å pålegge Jernbaneverket å gjennomgå, klargjøre, dokumentere og forbedre rutinene for mottak av meldinger om feil ved infrastrukturen observert fra tog med påfølgende undersøkelse og eventuell iverksettelse av tiltak.

 

 

Sikkerhetstilråding JB nr. 2006/14T

Statens jernbanetilsyn anbefales å pålegge Jernbaneverket å gjennomgå regelverket for handtering av uønskede vindskjevheter med sikte på å tilpasse grenseverdier og målefrekvenser til antatt feilutviklingshastighet på de enkelte banestrekninger, herunder å vurdere å omformulere handlingsregelen ved overskridelse av tiltaksgrensen slik at denne harmonerer med prEN 13848-5

Fakta

Sted Ofotbanen, Middagselv tunnel
Hendelsesdato 12.05.2005
Tog No. 9906
Driftsform Strekning med fjernstyring
Km på banestrekning 27,285
Type transport Godstog
Type hendelse Avsporing
Materiell kategori Godsvogn
Banestrekning Ofotbanen

Rapporter - samme banestrekning

Rapporter - samme hendelseskategori