Rapport om sammenstøt mellom tog 873 og en lastebil på privat planovergang ved km 124,115 på Vestfoldbanen mellom Sem og Stokke stasjoner den 31. august 2005
Bane rapport 2006/11
Den 31. august 2005 ble en lastebil med en container lastet med ca. 12 tonn korn påkjørt av intercitytog 873 på en usikret, privat planovergang mellom Sem og Stokke stasjoner på Vestfoldbanen. Lastebilen ble delt i to og totalvraket. Førerhuset ble liggende igjen ved planovergangen, mens resten av bilen ble slept med toget. Det oppstod brann i lokomotivet og lastebilens førerhus.
Sammenstøt mellom tog og lastebil på usikret planovergang. Foto: Politiet
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding JB nr. 2006/13T
En privat landbruksovergang er normalt i bruk i korte perioder vår og høst, men størrelsen og tyngden på det utstyret landbruket benytter i dag gjør at de krever overganger av en viss kvalitet. Det er veitrafikkmessig ønskelig at disse kjøretøyene i størst mulig utstrekning benyttes på private områder og gårdsveier og benytter private overganger fremfor å måtte kjøre ut på offentlig vei for å bruke sikrede planoverganger i tilknytning til offentlig vei.
Samferdselsdepartementet tilrås å ta et initiativ for å sikre finansiering av en videreføring av arbeidet med sammenslåing og nedleggelse av usikrede planoverganger og en oppgradering av de gjenværende planovergangene.
Sikkerhetstilråding JB nr. 2006/12T
Maskinrommet er ofte eneste rømningsvei for lokomotivpersonalet. Det er derfor viktig at det tilrettelegges for en rask og sikker evakuering fra førerrommet gjennom lokomotivets maskinrom. Havarikommisjonen mener det bør vurderes montering av nødbelysning i lokomotivs maskinrom og en for en form for rømnings- eller pustemaske på et egnet sted i lokomotivet.
Statens jernbanetilsyn tilrås å be NSB AS vurdere behovet for montering av nødbelysning i maskinrom, og med tanke på rømning ved brann, rømnings- eller pustemasker i lokomotivet.
Sikkerhetstilråding JB nr. 2006/11T
Denne typen planoverganger skal være sikret med signalering fra tog, men for denne planovergangen og overgangene nærmest var det ikke satt opp signal 67B, ”Orienteringssignal for planovergang” i noen av kjøreretningene.
Statens jernbanetilsyn tilrås å be Jernbaneverket kartlegge status og utbedre eventuelle avvik i skiltingen av usikrede planoverganger slik at disse blir i henhold til ”Signalforskriften”.
Sikkerhetstilråding JB nr. 2006/10T
På enkelte jernbanestrekninger er det nå åpnet for å skilte usikrede planoverganger med telefonnummer til togleder slik at togledelsen kan kontaktes før passering. Havarikommisjonen vurderer dette som ett mulig supplement for å sikre både veifarende og togfremføringen.
Statens jernbanetilsyn tilrås å be Jernbaneverket vurdere å formalisere ett system som gjør at brukere av usikrede planoverganger kan kontakte Jernbaneverket for å sikre seg at det er trygt å passere planovergangen.
Sikkerhetstilråding JB nr. 2006/09T
Planovergangen var ikke utstyrt med sidelemmer som beskrevet i det tekniske regelverket, JD 530, kapittel 12, punkt 3.4 planovergang av trelemmer, og Jernbaneverket hadde heller ikke gjort noen avtale med oppsitter om bruksbegrensninger for denne planovergangen.
Statens jernbanetilsyn tilrås å be Jernbaneverket påse at de holder alle typer planoverganger i den stand som er beskrevet i Jernbaneverkets teknisk regelverk.
Fakta
Sted | Vestfoldbanen |
Hendelsesdato | 31.08.2005 |
Tog No. | 873 |
Km på banestrekning | 124,115 |
Type hendelse | Sammenstøt |
Operatør | NSB AS |
Banestrekning | Vestfoldbanen |