Rapport om jernbaneulykke på Roa-Hønefossbanen mellom Hval og Hønefoss tog 5505 25.07.2008
Bane rapport 2009/05
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding JB nr. 2009/11T
Et sterkt faresignal som ikke fremgikk av akuttlisten fra målevognskjøringen ble oversett da det ikke ble foretatt faglige analyser og sammenligninger av resultatene fra målevognskjøringene.
Havarikommisjon tilråder Staten jernbanetilsyn å pålegge Jernbaneverket å vurdere om retningslinjene, kapasiteten og kompetansen for behandling og analyse av målevognsresultater er tilstrekkelige slik at relevant informasjon tilflyter operativt personale på en relevant form.
Sikkerhetstilråding JB nr. 2009/10T
Tilstanden til en del av tresvillene i på Roa-Hønefosslinjen hadde etter hvert blitt så dårlig at sikkerheten mot avsporing var redusert uten at det ble satt inn korrigerende tiltak. Regelverket som skal støtte beslutningene om når det må settes inn restriksjoner på trafikken synes å være lite eksplisitte og overlater mye til ”faglig skjønn”.
Havarikommisjonen tilråder at Statens Jernbanetilsyn pålegger Jernbaneverket å vurdere om regelverket som gjelder for kontroll av tresviller, de grenseverdier som er satt, og de tiltak som foreskrives ved ikke oppfylte krav, er tilstrekkelige og praktiseres som forutsatt.
Fakta
Sted | Mellom Hval og Hønefoss stasjon |
Hendelsesdato | 25.07.2008 |
Tog No. | 5505 |
Driftsform | Strekning med fjernstyring |
Stillverksanleggstype | Stillverk |
ATC | DATC |
Km på banestrekning | 87 |
Type transport | Godstog |
Type hendelse | Avsporing |
Materiell kategori | Godsvogn |
Operatør | CargoNet AS / Jernbaneverket |
Banestrekning | Roa-Hønefossbanen |