Rapport om alvorlig jernbanehendelse på Dal stasjon Hovedbanen 26. september 2012
Bane rapport 2013/08
Onsdag 26. september 2012 kl. 1903 var det nær flankekollisjon mellom et persontog og et godstog på Dal stasjon. Godstoget var i ferd med å passere Dal stasjon i spor 2 mot Oslo, og holdt ca. 80 km/t. Persontoget hadde gjennomført av- og påstigning i spor 1, og kjørte fra plattformen i retning mot Oslo med en tillatt hastighet på 40 km/t. Føreren av godstoget så at persontoget var i bevegelse og skjønte at noe var feil. Føreren tok nødbrems, og godstoget stoppet ca. 50 meter før sporvekselen mellom spor 1 og 2. Føreren av persontoget oppdaget at utkjørsignalet for spor 1 stod i stopp, og tok nødbrems. Samtidig ble trolig toget stoppet av ATC for passering av signal i stopp. Persontoget stoppet i sporvekselen mellom spor 1 og spor 2, og var dermed i «fiendtlig» togvei for godstoget.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/06T
Jernbaneverket var kjent med risikoen for å passere et signal i stopp på Dal stasjon. Det gikk nesten seks år fra de første rapportene om Dal stasjon ble registrert, til det ble gjort fysiske endringer på signalanlegget. Tidligere undersøkelsesrapporter viser flere eksempler på ulykker hvor Jernbaneverket har vært klar over risikoen før ulykken skjedde. Denne risikoen omhandler både innrapporterte uønskede hendelser, og vedlikeholdsgrenser som er overskredet eller ikke avdekket.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at Statens jernbanetilsyn følger opp at Jernbaneverket gjennomgår og forbedrer prosessene som skal avdekke og vurdere innmeldte saker som trenger umiddelbare tiltak.
Fakta
Sted | Dal stasjon |
Hendelsesdato | 26.09.2012 |
Tog No. | 1680 og 5704 |
Driftsform | Strekning med fjernstyring |
Stillverksanleggstype | Stillverk |
ATC | FATC |
Km på banestrekning | 57,2 |
Type transport | Godstog, Persontog |
Type hendelse | Sammenstøt |
Materiell kategori | Godsvogn, Lokomotiv, Motorvognsett |
Operatør | NSB AS / CargoNet AS |
Banestrekning | Hovedbanen |