Rapport om avsporing på Bryn stasjon, Hovedbanen 25. september 2019

Bane rapport 2020/08

Onsdag 25. september sporet et lokomotiv transportert i tog av ved Bryn stasjon. Lokomotivet var på vei fra Sundland i Drammen til Hamar for vedlikehold. Ved Bryn stasjon var det en høydefeil i sporet som var kjent for Bane NOR SF. Det var planlagt arbeid for å utbedre feilen, men entreprenøren mente kvaliteten på ballasten var for dårlig til at pakking kunne gjennomføres. I tillegg til høydefeilen var det også slitasje på toppen av skinnehodet. Havarikommisjonen har påvist flere faktorer som i varierende grad har bidratt til avsporingen. Havarikommisjonen fremmer derfor en tilråding til Bane NOR SF med fokus på å følge opp vedlikeholdsregimet slik at det fanger opp flere sammenfallende sporfeil.

Det avsporede lokomotivet har tre akslinger som er opplagret i stiv ramme, og det har i tillegg kort akselavstand. Dette fører til at det har gangegenskaper som er dårligere enn for andre typer materiell både når det gjelder kjøring gjennom kurver, og for hvordan materiellet håndterer ujevnheter og feil i sporet.

Foto: Bane NOR SF

Publisert 28.08.2020

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding JB nr. 2020/09T

Onsdag 25. september 2019 sporet et lokomotiv transportert i tog av ved Bryn stasjon på Hovedbanen. Toget sporet av i en kurve på grunn av en sporfeil som hadde fått utvikle seg over tid. Sporfeilen bestod av både høydefeil og vindskjevhet, som Bane NOR SF ikke hadde vurdert som kritiske hver for seg.

Statens havarikommisjon tilrår Statens jernbanetilsyn å be Bane NOR SF sikre at vedlikeholdsregimet ivaretar flere sammenfallende sporfeil.

Fakta

Sted Bryn stasjon
Hendelsesdato 25.09.2019
Tog No. 8350
Driftsform Strekning med fjernstyring
ATC FATC
Km på banestrekning 2,517
Type transport Godstog
Type hendelse Avsporing
Materiell kategori Skiftelokomotiv
Operatør Grenland rail
Banestrekning Hovedbanen

Rapporter - samme banestrekning

Rapporter - samme hendelseskategori