Rapport om havari med tysk Cessna 150-L, D.EOQD tilhørende Verdener Luftfahrt Verein E.V. på Varangerhalvøya 10. september 1975
Luftfart rapport 1976/07
D-EOQD tok av fra Kirkenes med tre personer om bord for å fly rundt Varangerhalvøya, deretter langs Tana til Utsjok og så videre til Ivalo. På grunn av feilnavigering havnet flyet i lave skyer og tåke over Varangerhalvøya og havarerte.
D-EOQD hadde flydd fra Verden i Tyskland og nordover gjennom Europa. Den 10. september fløy flyet fra Ivalo til Kirkenes og landet kl. 1439 med flyger og to passasjerer. Flygeren tok kontakt med tårnet og viste tårnpersonalet hvor de hadde tenkt til å fly. Grunnet de rådende værforhold fant de ut at det var best å fly langs kysten til Berlevåg, opp Tana-fjorden og så følge Tana til Utsjok og derifra til Ivalo.
Flygerens kartgrunnlag over Varangerhalvøya var ikke hensiktsmessig og tårnet i Kirkenes gav flygeren et kart likt det som finnes i "Rutebok for Norge". Dette kartet har noen forskjeller sammenlignet med ICAO-kartet som var brukt frem til Kirkenes. Etter utfylling av reiseplan, skift av olje og tanking av drivstoff tok D-EOQD av kl. 1511.
Flyet meldte at det var over Vardø kl. 1534, mens posisjonen da mest sannsynlig var Ekkerøy. Flyet hadde flere ganger kontakt med Kirkenes og fikk også oppgitt frekvensen til Berlevåg, med anmodning om å bytte til den frekvensen når de nærmet seg. Flygeren rapporterte flere ganger til Kirkenes at de ikke fikk kontakt med Berlevåg. kl. 1634 anropte D-EOQD Kirkenes og sa at de hadde mistet kontakten med bakken og ba om QDM til Kirkenes. Dette var siste gang noen var i kontakt med flyet. D-EOQD ble funnet havarert 12. september.
Undersøkelsen har avdekket at flygeren hadde liten erfaring generelt og med navigasjonsflyging spesielt. Mest sannsynlig har navigasjonsfeil ført til at flyet havnet inn over Varangerhalvøya hvor det havnet i ugunstige flygeforhold med tåke og lave skyer. Under forsøk på instrumentflyging i lav høyde traff flyet bakken og havarerte.
Utgitt 03.06.1976
Fakta
Sted | Ordofjellet, Varangerhalvøya |
Hendelsesdato | 10.09.1975 |
Luftfartøy | Cessna 150 |
Operatør | Privat |
Reg. merke | D-EOQD |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Finnmark |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Privat |
Kategori luftfart | Lett, fly (< 5 700kg) |
Flykategori | Landfly, Single-engine |
FIR/AOR | ENBD (Bodø ATCC) |