Rapport om luftfartshendelse i Sørreisa, Troms, 23. oktober 2003 med Piper PA 18 Army Cub, LN-ACI
Luftfart rapport 2004/19
Motorsvikt, nødlanding. Undersøkelsene konkluderte med sannsynlig forgasserising. HSLB fremmet 2 sikkerhetstilrådinger relatert til kunnskaper og prosedyrer vedrørende forgasserising.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2004/11T
HSLB tilrår at NAK informerer flyklubbene og sine medlemmer om denne hendelsen, samt korrekt bruk av forgasservarme under normal flyging og ved motorproblemer.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2004/10T
HSLB tilrår at Bardufoss flyklubb gjennomgår sine prosedyrer mht. bruk av forgasservarme i underveisfasen generelt, og bruk av forgasservarme på PA 18/19 spesielt.
Fakta
Sted | Sørreisa, Troms |
Hendelsesdato | 23.10.2003 |
ICAO flyplassindikator | ENDU |
Luftfartøy | Piper Cub-serie |
Operatør | Bardufoss Flyklubb |
Reg. merke | LN-ACI |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Troms |
Type hendelse | Luftfartshendelse |
Type flyging | Privat (klubb) |
Kategori luftfart | Lett, fly (< 5 700kg) |
Flykategori | Landfly, Single-engine, Stempelmotor |
FIR/AOR | ENBD (Bodø ATCC) |