Rapport om alvorlig luftfartshendelse av trafikkmessig ar vest for Stavanger lufthavn Sola 09.07.2004 med AS 332 LN-ONI og AS 332 LN-OHK
Luftfart rapport 2006/05
LN-OHK fløy testtur i et område der ATC har dårlig radardekning. Svingte mot syd uten transponder påslått og uten å informere TWR. Endte opp svært nær LN-ONI som var på vei inn mot Sola.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/10T
Eurocopter AS 332L2 flys normalt med to piloter. Ved teknisk prøveflyging flys det med pilot og tekniker slik at piloten må ha fokus både inn i cockpit for å delta i testingen og ut av cockpit for å se etter annen trafikk.
SHT tilrår Luftfartstilsynet å vurdere å pålegge operatører av helikoptertypen å endre prosedyren for teknisk testflyging slik at det flys med to piloter.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/09T
Kontrollerte flyginger bør av sikkerhetsmessige grunner stå i radiokontakt med den lufttrafikktjenesteenhet som har ansvar for det området det flys i.
SHT tilrår Avinor å vurdere om praksisen med å la kontrollerte VFR-flyginger i Sola TMA stå i radiokontakt med Sola kontrolltårn bør endres.
Fakta
Sted | Vest for Stavanger lufthavn Sola (ENZV) |
Hendelsesdato | 09.07.2004 |
ICAO flyplassindikator | ENZV |
Luftfartøy | Eurocopter AS332 Super Puma |
Operatør | CHC Helikopter Service / Norsk Helikopter AS |
Reg. merke | LN-ONI/LN-OHK |
Flygeforhold | IMC |
Fylke | Rogaland |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Kontinentalsokkel / Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
Kategori luftfart | Tung, helikopter (> 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Multi-engine |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |