Rapport om alvorlig luftfartshendelse av trafikkmessig ar vest for Stavanger lufthavn Sola 09.07.2004 med AS 332 LN-ONI og AS 332 LN-OHK

Luftfart rapport 2006/05

LN-OHK fløy testtur i et område der ATC har dårlig radardekning. Svingte mot syd uten transponder påslått og uten å informere TWR. Endte opp svært nær LN-ONI som var på vei inn mot Sola.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/10T

Eurocopter AS 332L2 flys normalt med to piloter. Ved teknisk prøveflyging flys det med pilot og tekniker slik at piloten må ha fokus både inn i cockpit for å delta i testingen og ut av cockpit for å se etter annen trafikk.

SHT tilrår Luftfartstilsynet å vurdere å pålegge operatører av helikoptertypen å endre prosedyren for teknisk testflyging slik at det flys med to piloter.

 

Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/09T

Kontrollerte flyginger bør av sikkerhetsmessige grunner stå i radiokontakt med den lufttrafikktjenesteenhet som har ansvar for det området det flys i.

SHT tilrår Avinor å vurdere om praksisen med å la kontrollerte VFR-flyginger i Sola TMA stå i radiokontakt med Sola kontrolltårn bør endres.

 

Fakta

Sted Vest for Stavanger lufthavn Sola (ENZV)
Hendelsesdato 09.07.2004
ICAO flyplassindikator ENZV
Luftfartøy Eurocopter AS332 Super Puma
Operatør CHC Helikopter Service / Norsk Helikopter AS
Reg. merke LN-ONI/LN-OHK
Flygeforhold IMC
Fylke Rogaland
Type hendelse Alvorlig luftfartshendelse
Type flyging Kontinentalsokkel / Ervervsmessig, ikke-regelbunden
Kategori luftfart Tung, helikopter (> 2 250kg)
Flykategori Helikopter, Multi-engine
FIR/AOR ENSV (Stavanger ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart