Rapport om lufttrafikkhendelse ved Hammerfest lufthavn 20.04.2005 Eurocopter AS 332 L1 LN-OBA og Bombardier Aerospace DHC-8-103 LN-WII
Luftfart rapport 2007/19
WIF921 ankom ENHF fra Tromsø og startet nedstigning mot Forsøl NDB (FOR) for å gjøre en prosedyresving inn på LLZ+DME-23. NOR602 ankom nordfra i 3 000 ft og var ca. 13 NM fra Hammerfest DVOR/DME (HMF) da WIF921 passerte FOR outbound under nedstigning gjennom 4 000 ft. NOR602 valgte å gjøre unnvikende manøver ved å svinge til høyre og ut til 17 NM fra HMF til trafikkonflikten var over.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2007/19T
Widerøes Flyveselskap utfører mange ruteflyginger til AFIS-betjente lufthavner og utenfor kontrollert luftrom. Veiledning og prosedyrer i OM Part A til hvordan fartøysjefer fastslår, kommuniserer og løser trafikkonflikter er av begrenset omfang. Havarikommisjonen anser at denne delen av OM med fordel kan utvides, slik at forståelsen for trafikkregulering der ansvaret for atskillelse ligger hos de berørte fartøysjefene blir mer standardisert.
SHT tilrår at Widerøes videreutvikler de delene av OM Part A som angår trafikkregulering ved operasjoner utenfor kontrollert luftrom.
Fakta
Sted | Hammerfest lufthavn (ENHF) |
Hendelsesdato | 20.04.2005 |
ICAO flyplassindikator | ENHF |
Luftfartøy | DeHavilland DHC-8 / Eurocopter AS332 Super Puma |
Operatør | Norsk Helikopter AS / Widerøes Flyveselskap AS |
Reg. merke | LN-OBA/LN-WII |
Flygeforhold | IMC |
Fylke | Finnmark |
Type hendelse | Lufttrafikkhendelse |
Type flyging | Kontinentalsokkel / Ervervsmessig, ruteflyging |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) / Tung, helikopter (> 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Landfly, Multi-engine, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENBD (Bodø ATCC) |