Rapport om luftfartsulykke ved Elvenes flyplass i Salangen, Troms 14. august 2009 med Piper PA-18-150 Super Cub, LN-HAR
Luftfart rapport 2009/28
Under slep av seilfly i en høyde av ca. 1 600 ft begynte motoren å fuske. Fartøysjefen skiftet drivstoffvelger fra høyre til venstre drivstofftank hvorpå motorkraften kom tilbake. I nærheten av flyplassen stoppet motoren på nytt og fartøysjefen ble nødt til å foreta en nødlanding på et jorde. Utrullingen endte opp i noen høyballer. Skader på understell og skrog.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2009/28T
Prosedyren til Salangen Luftsportklubb for etterfylling av drivstoff viste seg, ved luftfartsulykken i august 2009, å ikke sikre at det var tilstrekkelig drivstoffmengde om bord på LN-HAR. De enkle drivstoffindikatorene på flytypen Piper Super Cub er pålitelige forutsatt at kulene er i ro og på de synlige delene av skalaene.
SHT tilrår Salangen Luftsportklubb å finne frem til en sikker måte å verifisere drivstofforbruk og gjenværende drivstoffmengde på.
Fakta
Sted | Elvenes flyplass i Salangen, Troms |
Hendelsesdato | 14.08.2009 |
Luftfartøy | Piper Cub-serie |
Operatør | Salangen Luftsportklubb |
Reg. merke | LN-HAR |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Troms |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Privat (klubb) |
Kategori luftfart | Lett, fly (< 5 700kg) |
Flykategori | Landfly, Single-engine, Stempelmotor |
FIR/AOR | ENBD (Bodø ATCC) |