Rapport om alvorlig luftfartshendelse på Skien lufthavn Geiteryggen 19. april 2009 med Cessna 172 Skyhawk SP, LN-LVT
Luftfart rapport 2010/06
Ferdighetsprøve ifm reutstedelse av PPL (A). I ca. 550 ft etter avgang stoppet flyets motor. Retur med vellykket landing. Som følge av svak konstruksjon hadde aksling inne i "Fuel Strainer" separert. Dette fikk den følge at drivstoffet rant ut i det fri og motoren stoppet som følge av manglende drifstofftilførsel.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2010/09T
Sammenføyningen mellom ”top assy” og ”standpipe” i ”fuel strainer” løsnet slik at motoren ikke fikk drivstoff med det til følge at motoren stoppet like etter avgang. Cessna har levert flere versjoner av ”standpipe”, hvorav 0756036-1 og 0756036-2 har kort gjengeparti.
SHT tilrår EASA, som har utstedt typesertifikat A.051 gjeldende for Cessna 172S, å vurdere behov for at angjeldende ”standpiper” skiftes ut med en versjon med langt gjengeparti.
Fakta
Sted | Skien lufthavn Geiteryggen (ENSN) |
Hendelsesdato | 19.04.2009 |
ICAO flyplassindikator | ENSN |
Luftfartøy | Cessna 172 Skyhawk |
Operatør | Grenland Flyklubb |
Reg. merke | LN-LVT |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Telemark |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Skole |
Kategori luftfart | Lett, fly (< 5 700kg) |
Flykategori | Landfly, Single-engine, Stempelmotor |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |