Rapport om luftfartsulykke på Mo i Rana lufthavn Røssvoll 7. november 2009 med Reims F172M, LN-BGM

Luftfart rapport 2010/08

Mo i Rana flyplass Røssvoll (ENRA), 7. november 2009: En Cessna 172 takset fra rullebanen til klubbhangar. Flyet tapte kontroll og veltet som følge av at det kom inn i luftstrømmene bak en Dash-8 som gjennomførte motorkjøring på oppstillingsplattformen foran terminalen. Skader på vinge, propell og skrog.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SL nr. 2010/11T

Motorkjøring er ikke et entydig begrep, og det er derfor ikke gitt hvilke luftstrømmer som produseres bak flyet. Kraftige luftstrømmer kan være farlig for andre luftfartøy, og for annen ferdsel på oppstillingsplassene. Havarikommisjonen mener at lufthavnene bør ha et bevisst forhold til hvordan anmodning om motorkjøring av luftfartøy skal håndteres lokalt, hvilke parametre som skal være utslagsgivende for valg av tidspunkt og sikker plassering av flyet under motorkjøring, samt at operativt personell skal ha kjennskap til disse prosedyrene.

Havarikommisjonen tilrår på denne bakgrunn at alle norske lufthavner som har tårnkontrolltjeneste eller flygeinformasjonstjeneste – AFIS, skal ha etablerte prosedyrer for motorkjøring.

 

Fakta

Sted Mo i Rana lufthavn Røssvoll
Hendelsesdato 07.11.2009
ICAO flyplassindikator ENRA
Luftfartøy Cessna 172 Skyhawk
Operatør Mo flyklubb
Reg. merke LN-BGM
Flygeforhold VMC
Fylke Nordland
Type hendelse Luftfartsulykke
Type flyging Privat (klubb)
Kategori luftfart Lett, fly (< 5 700kg)
Flykategori Landfly, Single-engine
FIR/AOR ENOS (Oslo ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart