Rapport om luftfartsulykke på Mo i Rana lufthavn Røssvoll 7. november 2009 med Reims F172M, LN-BGM
Luftfart rapport 2010/08
Mo i Rana flyplass Røssvoll (ENRA), 7. november 2009: En Cessna 172 takset fra rullebanen til klubbhangar. Flyet tapte kontroll og veltet som følge av at det kom inn i luftstrømmene bak en Dash-8 som gjennomførte motorkjøring på oppstillingsplattformen foran terminalen. Skader på vinge, propell og skrog.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2010/11T
Motorkjøring er ikke et entydig begrep, og det er derfor ikke gitt hvilke luftstrømmer som produseres bak flyet. Kraftige luftstrømmer kan være farlig for andre luftfartøy, og for annen ferdsel på oppstillingsplassene. Havarikommisjonen mener at lufthavnene bør ha et bevisst forhold til hvordan anmodning om motorkjøring av luftfartøy skal håndteres lokalt, hvilke parametre som skal være utslagsgivende for valg av tidspunkt og sikker plassering av flyet under motorkjøring, samt at operativt personell skal ha kjennskap til disse prosedyrene.
Havarikommisjonen tilrår på denne bakgrunn at alle norske lufthavner som har tårnkontrolltjeneste eller flygeinformasjonstjeneste – AFIS, skal ha etablerte prosedyrer for motorkjøring.
Fakta
Sted | Mo i Rana lufthavn Røssvoll |
Hendelsesdato | 07.11.2009 |
ICAO flyplassindikator | ENRA |
Luftfartøy | Cessna 172 Skyhawk |
Operatør | Mo flyklubb |
Reg. merke | LN-BGM |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Nordland |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Privat (klubb) |
Kategori luftfart | Lett, fly (< 5 700kg) |
Flykategori | Landfly, Single-engine |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |