Rapport om alvorlig luftfartshendelse på Tampen 28. april 2009 med Bell Helicopter Textron 214ST, LN-OMM operert av CHC Norway
Luftfart rapport 2010/10
Etter landing med et helikopter som hadde gjennomført skyttelflyging mellom oljeinnstallasjoner på Tampen ble det funnet mindre sprekker/skader i deksel rundt 90 grader halerotorgirboks, samt merker på den horisontale stabilisatorflaten, halerotorakslingen og på innsiden av det ene av halerotorbladene. Det viste seg at utblåsningsseksjonen på motor nr 2 manglet, og at skadene trolig var oppstått i det denne falt av under flyging. Det har ikke vært mulig å fastslå hvorfor utblåsningsseksjonen og det tilhørende festebåndet løsnet. Hendelsen hadde et betydelig risikopotensiale og selv om helikoptertypen ikke lengre er i drift på norsk kontinentalsokkel, benyttes tilsvarende løsninger for feste av utblåsningsseksjonen på andre aktuelle helikoptertyper.
Fakta
Sted | Tampen |
Hendelsesdato | 28.04.2009 |
Luftfartøy | Bell øvrige |
Operatør | CHC Norway |
Reg. merke | LN-OMM |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Annet/offshore |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Kontinentalsokkel |
Kategori luftfart | Tung, helikopter (> 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Multi-engine, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |