Rapport om alvorlig luftfartshendelse 12. august 2014 på Rørvik lufthavn med Airbus Helicopters EC 130 B4, LN-ORR, operert av Helikopter Utleie AS
Luftfart rapport 2016/01
Helikopteret skulle lande på Rørvik lufthavn for å fylle drivstoff. Det var to personer om bord, fartøysjef og lastemann. Da helikopteret kom innover rullebanen i en høyde av 5-10 meter begynte det å rotere ukontrollert mot venstre. Fartøysjefen forsto raskt at han ikke hadde retningskontroll, og han valgte å lande helikopteret uten motorkraft. Før det sto på rullebanen hadde helikopteret rotert to ganger rundt vertikalaksen. Det oppstod ingen skade. Etter landing ble det konstatert at det ikke var mekanisk forbindelse mellom fenestron (halerotor) og motorens reduksjonsgearboks. En teknisk undersøkelse viste at det hadde oppstått et akselbrudd på grunn av feilmontering av lager nr. 1 på halerotorakslingen. Denne feilmonteringen påførte halerotorakslingen sykliske belastninger, som til slutt førte til et brudd. Lagrene på halerotorakslingen hadde blitt skiftet i forbindelse med planlagt vedlikehold 98 flytimer før hendelsen.
Siden en feilmontering av lager nr. 1 var årsaken til bruddet, ble videre undersøkelser foretatt i både helikopterselskapets Part M organisasjon og i verkstedorganisasjonen som leverte vedlikeholdstjenester til helikopterselskapet. Disse undersøkelsene avdekket flere mangler i forbindelse med planlegging av vedlikehold, rutiner for systematisk dobbeltkontroll av kritiske vedlikeholdsaktiviteter samt prosedyrer for ivaretagelse av teknisk personells kompetanse.
Fakta
Sted | Rørvik Lufthavn, Ryum (ENRM) |
Hendelsesdato | 12.08.2014 |
ICAO flyplassindikator | ENRM |
Luftfartøy | Airbus Helicopters EC130B4 |
Operatør | Helikopter Utleie AS |
Reg. merke | LN-ORR |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Nord-Trøndelag |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
Kategori luftfart | Tung, helikopter (> 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Single-engine |
FIR/AOR | ENOB (Bodø FIC/OFIR) |