Rapport om alvorlig luftfartshendelse, Reinsvoll flyplass, Oppland 23. januar 2016 med Cessna 172S, LN-AGT
Luftfart rapport 2017/07
Kort tid etter avgang fra Reinsvoll flyplass 23. januar 2016, fløy en fartøysjef, som kun var kvalifisert for flyging under visuelle flygeforhold (VMC), inn i instrumentforhold (IMC) og var nær ved å tape kontroll på flyet. Fartøysjefen lyktes ikke å returnere til flyplassen. Det var ingen nærliggende flyplasser hvor det var visuelle værforhold. Kontroll på flyets posisjon ble tapt, men fartøysjefen fikk assistanse fra lufttrafikktjenesten til å fly til Fagernes lufthavn Leirin (ENFG) hvor det var gode værforhold. Flyet lyktes å lande på Leirin med lite drivstoff. Havarikommisjonen tilrår at Good Aviation Practice informasjonsmateriell gjeninnføres og benyttes aktivt i flyklubbenes flytryggingsarbeid.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL 2017/01T
Havarikommisjonen mener at hendelsen på Reinsvoll er et eksempel i en rekke av hendelser hvor mangel på godt flygerskjønn har vært en faktor innen allmennflyging. EASA har gjennom deres EGAST utstedt diverse informasjonsmateriell som SHT mener er viktig litteratur og bidrag til holdningsskapende flytryggingsarbeid.
Statens havarikommisjon for transport (SHT) tilrår Norges Luftsportforbund (NLF) å oppdatere og gjeninnføre Good Aviation Practice (GAP) informasjonsmateriell samt oppfordre klubbene til aktiv bruk av dette materiellet i deres flytryggingsarbeid.
Fakta
Sted | Reinsvoll flyplass (ENRV) |
Hendelsesdato | 23.01.2016 |
ICAO flyplassindikator | ENRV |
Luftfartøy | Cessna 172 Skyhawk |
Operatør | Gjøvik og Toten flyklubb |
Reg. merke | LN-AGT |
Flygeforhold | IMC |
Fylke | Oppland |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Privat (klubb) |
Kategori luftfart | Lett, fly (< 5 700kg) |
Flykategori | Landfly, Single-engine, Stempelmotor |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |