Rapport om alvorlig luftfartshendelse, Reinsvoll flyplass, Oppland 23. januar 2016 med Cessna 172S, LN-AGT

Luftfart rapport 2017/07

Kort tid etter avgang fra Reinsvoll flyplass 23. januar 2016, fløy en fartøysjef, som kun var kvalifisert for flyging under visuelle flygeforhold (VMC), inn i instrumentforhold (IMC) og var nær ved å tape kontroll på flyet. Fartøysjefen lyktes ikke å returnere til flyplassen. Det var ingen nærliggende flyplasser hvor det var visuelle værforhold. Kontroll på flyets posisjon ble tapt, men fartøysjefen fikk assistanse fra lufttrafikktjenesten til å fly til Fagernes lufthavn Leirin (ENFG) hvor det var gode værforhold. Flyet lyktes å lande på Leirin med lite drivstoff. Havarikommisjonen tilrår at Good Aviation Practice informasjonsmateriell gjeninnføres og benyttes aktivt i flyklubbenes flytryggingsarbeid.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SL 2017/01T

Havarikommisjonen mener at hendelsen på Reinsvoll er et eksempel i en rekke av hendelser hvor mangel på godt flygerskjønn har vært en faktor innen allmennflyging. EASA har gjennom deres EGAST utstedt diverse informasjonsmateriell som SHT mener er viktig litteratur og bidrag til holdningsskapende flytryggingsarbeid.

Statens havarikommisjon for transport (SHT) tilrår Norges Luftsportforbund (NLF) å oppdatere og gjeninnføre Good Aviation Practice (GAP) informasjonsmateriell samt oppfordre klubbene til aktiv bruk av dette materiellet i deres flytryggingsarbeid.

Fakta

Sted Reinsvoll flyplass (ENRV)
Hendelsesdato 23.01.2016
ICAO flyplassindikator ENRV
Luftfartøy Cessna 172 Skyhawk
Operatør Gjøvik og Toten flyklubb
Reg. merke LN-AGT
Flygeforhold IMC
Fylke Oppland
Type hendelse Alvorlig luftfartshendelse
Type flyging Privat (klubb)
Kategori luftfart Lett, fly (< 5 700kg)
Flykategori Landfly, Single-engine, Stempelmotor
FIR/AOR ENOS (Oslo ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart