Statens havarikommisjon undersøker ikke hendelsen med hurtigruteskipet Kong Harald på vei over Hustadvika
Det er allerede iverksatt tiltak som adresserer viktige sikkerhetsproblem og Havarikommisjonen har derfor, etter en helhetlig vurdering, valgt å avslutte forundersøkelsen og ikke gjennomføre en full undersøkelse i denne saken.
Hendelsen understreker viktigheten av grundige interne revisjoner og eksterne tilsyn med fokus på områder som er identifisert som kritiske gjennom tidligere sikkerhetstilrådinger og hendelser i næringen.
Ved avgang fra Kristiansund var en av to hovedmotorer ute av drift grunnet midlertidig stans for å reparere en vannlekkasje. Da en lenkearm (se bildet) på regulatoren på den andre hovedmotoren fikk en mekanisk svikt, medførte dette at motoren stanset og fartøyet mistet fremdriften.
MS Kong Harald, hovedmotor II med regulator og lenkearm. Foto: SHK
Godt sjømannskap under hendelsen og bruk av nedsenk- og svingbar thruster for kontrollert oppankring, gjorde at situasjonen ikke eskalerte til en sjøulykke.
Sjøfartsdirektoratet har som en oppfølging mot rederiet kommet med følgende pålegg:
Bromanual for fartøyet beskriver under prosedyre for avgang at operativ og assisterende navigatør skal vurdere bruk av mode maskineriet skal opereres i. Det kan ikke fremlegges hvilke kriterier som skal ligge til grunn for denne vurderingen. Det må risikovurderes hvilke forutsetninger som skal ligge til grunn for de ulike modene, dette innbefatter også om det kan gjøres vedlikehold på maskineriet som er i st.by.
I tillegg til dette planlegger Sjøfartsdirektoratet å publisere en sikkerhetsmelding knyttet til hendelsen som vil nå ut bredere til bransjen.
Driftsansvarlig rederi har, basert på erfaring fra denne hendelsen, oppdatert rederiets prosedyrer for vedlikehold av hovedmotor under drift slik:
Når en av hovedmotorene må tas ut av drift for vedlikehold, reparasjon eller andre forhold skal dette i hovedsak gjøres under verkstedsopphold eller ved liggetid til kai. Dersom jobben ikke ferdigstilles mens skipet ligger i ro, er det mulig å seile videre i Mode 5, men kun etter at en risikovurdering er gjennomført med deltakelse fra skip (dekk og maskin) og godkjent av [landbasert organisasjon] VP MO.
Risikovurderingen skal identifisere forhold som utgjør en risiko for videre seiling med kun en hovedmotor tilgjengelig, vurdere sannsynlighet for stans på den tilgjengelige hovedmotoren og tilhørende konsekvens, samt iverksette mitigerende tiltak.
SHK mener at de tiltak som både tilsyn og rederi har igangsatt, adresserer viktige sikkerhetsproblem som er knyttet til risikovurderinger for sikker seilas.