Rapport om undersøkelse av arbeidsulykke om bord i fiskefartøyet Bjørnar LM4887 5 nautiske mil vest av Godøy 10. juli 2008
Sjøfart rapport 2009/03
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2009/16T
Fiskeren hadde ikke gjennomført skriftlige risikovurderinger som beskrevet i regelverket. Dette førte til at han hadde en manglende oversikt over farer og konsekvensreduserende tiltak om bord.
SHT tilrår fiskere å foreta regelmessige skriftlige risikovurderinger av alle farlige arbeidsoperasjoner om bord, og iverksette nødvendige tiltak for å fjerne eller redusere farene.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2009/15T
Fiskefartøy under 10,67 meter er ikke underlagt periodisk kontroll. De er imidlertid underlagt en rekke forskjellige regelverk, og det stilles høye krav til den enkelte fisker i forhold til at han/hun selv er ansvarlig for at alt gjeldende regelverk følges. Dette vil kunne medføre ulike oppfatninger om hvordan et regelverk skal tolkes og etterleves.
SHT tilrår derfor at Sjøfartsdirektoratet vurderer behovet for en tilsynsordning for denne fartøytypen.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2009/14T
Fagplanene for sikkerhetsopplæring for fiskere er utarbeidet i henhold til Forskrift om sikkerhetsopplæring for fiskere, men er ikke revidert siden 97/98. Kravene i forhold til HMS har endret seg betydelig siden denne revisjonen, uten at dette gjenspeiles i fagplanen.
SHT tilrår at det foretas en gjennomgang av fagplanen i forhold til om den i tilstrekkelig grad ivaretar arbeidstakernes sikkerhet og helse i samsvar med den teknologiske og sosiale utviklingen.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2009/13T
HMS-arbeidet om bord er regulert gjennom to forskjellige forskrifter som til dels overlapper hverandre, men med ulik oppbygning og innhold. Dette vanskeliggjør fiskerens mulighet for å etablere sikkerhet etter regelverket.
SHT tilrår Sjøfartsdirektoratet å vurdere en gjennomgang av forskrift om sikkerhet på fiske- og fangstfartøy og ASH-forskriften for å harmonisere disse opp mot hverandre.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2009/12T
Regelverket som omfatter fiskeflåten er til dels vanskelig tilgjengelig og uoversiktlig. Dette kan føre til manglende oversikt og etterlevelse av gjeldende regelverk.
SHT tilrår Sjøfartsdirektoratet å vurdere tiltak for å gjøre regelverket lettere tilgjengelig for den aktuelle brukergruppen.
Fakta
Sted | Godøy utenfor Ålesund |
Hendelsesdato | 10.07.2008 |
Ulykkeskategori | Personskade |
Område | Norsk territorialfarvann |
Fartøyets navn | Bjørnar |
Type hendelse | Person-/arbeidsulykke |
Type fartøy | 6 - Fiske-/ fangstfartøy |
Register | NIS |