Rapport om undersøkelse av sjøulykke speedsjarken Monica IV, LK 9412, forlist under innseiling til Skudeneshavn 8. september 2009
Sjøfart rapport 2011/02
Statens havarikommisjon for transport har gjennomført en sikkerhetsundersøkelse i forbindelse med forliset av speedsjarken Monica IV 8. september 2009. Sammen med en kameratbåt forlot Monica IV Egersund tidlig samme dag for å delta i dorgefiske etter makrell. Under innseilingen til Skudeneshavn kantret fartøyet, sannsynligvis som følge av påvirkning av tverrskips krengende momenter fra sjøen i form av bølger mot siden og/eller vann på dekk, kombinert med dårlig stabilitet og små dreneringsåpninger fra dekk. Fiskeren omkom i forbindelse med ulykken.
Etter forliset drev Monica IV på land ved Brekkjarvika på Karmøy. Fiskeren omkom i forbindelse med ulykken.
Undersøkelsen har avdekket bakenforliggende sikkerhetsproblemer knyttet til at fiskeren/eieren av Monica IV, tross lang erfaring og generelt fokus på sikkerhet, sannsynligvis ikke var klar over de negative konsekvensene den tunge dorgeriggingen hadde på fartøyets stabilitet. Havarikommisjonen legger til grunn at fiskerens forståelse av stabilitet kan være representativ for mange sjarkfiskere. Nasjonale og internasjonale utredninger peker på at kunnskapsnivået relatert til stabilitetslære blant fiskere generelt er for dårlig.
Undersøkelsen har videre avdekket at fartøyet hadde dårligere innebygd stabilitet enn det som fremgikk av den tekniske dokumentasjonen som fulgte fartøyet fra produsenten. Videre var dreneringsåpninger som skal frigjøre dekket for vann 20 % av minimumskravet i Nordisk Båtstandard.
På grunnlag av havarikommisjonens foreløpige rapport 4. desember 2009 har båtprodusenten iverksatt tiltak for å kontrollere stabiliteten og utvide dreneringsåpningene på eksisterende fartøy av typen Nor-Dan 32 Sjark. Nye produksjoner leveres nå med krengeprøverapport og stabilitetsberegninger samt dreneringsåpninger, i henhold til kravene i Nordisk Båt Standard. Videre har Sjøfartsdirektoratet utarbeidet et utkast til ny forskrift hvor det foreslås å innføre obligatorisk byggetilsyn og periodisk kontroll av fartøy under 10,67 meter etter samme mal som for fartøy mellom 10,67 og 15 meter.
Havarikommisjonen fremmer i denne rapporten en sikkerhetstilråding. Denne adresseres til Sjøfartsdirektoratet i forhold til å arbeide for å heve kunnskapsnivået hos fartøyeiere/fiskere om hvordan last og utstyr påvirker et fartøys stabilitetsegenskaper, og hvordan fartøyeiere/fiskere kan forsikre seg om at et fartøys stabilitet er tilfredsstillende i alle lastetilstander.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2011/01T
Havarikommisjonens undersøkelse har avdekket at selv erfarne og sikkerhetsorienterte fiskere kan ha mangelfull innsikt i hva som påvirker et fartøys stabilitetsegenskaper. Samtidig peker nasjonale og internasjonale utredninger på at kunnskapsnivået relatert til stabilitetslære blant fiskere generelt er for dårlig. Konsekvensene av dette kan være at det tas om bord mer last og utstyr på dekk, eller at last og utstyr plasseres for høyt over dekk, i forhold til det fartøyet har innebygd stabilitet til å tåle.
Havarikommisjonen vil tilrå Sjøfartsdirektoratet å arbeide for å heve kunnskapsnivået hos fartøyeiere/fiskere om hvordan last og utstyr påvirker et fartøys stabilitetsegenskaper, og hvordan fartøyeiere/fiskere kan forsikre seg om at et fartøys stabilitet er tilfredsstillende i alle lastetilstander.
Fakta
Sted | Innseiling til Skudeneshavn |
Hendelsesdato | 08.09.2009 |
Ulykkeskategori | Kantring |
Område | Norsk territorialfarvann |
Fartøyets navn | Monica IV |
Type hendelse | Kantring, Dødsulykke |
Type fartøy | 6 - Fiske-/ fangstfartøy |