Rapport om sjøulykke 8. mars 2010 M/T Bow Cecil, LAGU5 - IMO 9143219 arbeidsulykke i sjøen på vei til Brasil

Sjøfart rapport 2011/03

Underveis fra Houston, Texas til Salvador, Brasil ble det gjennomført en inspeksjon i skipets forpiggtank. Under inspeksjonen falt maskinsjefen ca. åtte meter fra en stringer, ned til bunnen av tanken. Maskinsjefen døde av skadene han pådro seg. Undersøkelsen har fokusert på fartøyets og rederiets sikkerhetsstyringssystem, samt nasjonalt og internasjonalt regelverk med relevans for denne ulykken. Det fremmes ingen sikkerhetstilrådinger til rederiet eller fartøyet, da det allerede er gjennomført endringer i sikkerhetsstyringssystemet. Det fremmes tre sikkerhetstilrådinger til Sjøfartsdirektoratet.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2011/04T

Det er avvik mellom norsk regelverk og internasjonale anbefalinger for inngang i lukkede rom. De internasjonale anbefalingene er under revisjon, og muligens utarbeides en ny resolusjon i IMO.

Havarikommisjonen tilrår at Sjøfartsdirektoratet vurderer en harmonisering av nasjonalt regelverk mot internasjonale anbefalinger/regler på feltet inngang i lukkede rom.

 

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2011/03T

IMOs anbefalinger for inngang i lukkede rom har primært fokus på rommets atmosfære, og inneholder en svært detaljert sjekkliste som anbefales brukt som mal for prosedyre om bord.

Havarikommisjonen tilrår at Sjøfartsdirektoratet arbeider for at IMOs anbefalinger for inngang i lukkede rom også skal inneholde referanser eller henvisninger til andre relevante prosedyrer og anbefalinger, eksempelvis arbeid i høyden.

 

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2011/02T

Undersøkelsen har avdekket at det ikke er krav til at man skal kunne kommunisere fra sykelugaren der en slik lugar er påkrevd. Å kunne se pasienten ved beskrivelse av skader/symptomer og ved mottak av råd om behandling kan være av avgjørende betydning for en vellykket behandling.

Havarikommisjonen tilrår derfor at Sjøfartsdirektoratet arbeider for etablering av internasjonalt regelverk gjennom IMO/ILO som krever mulighet til kommunikasjon med medisinsk kompetanse fra sykelugarer.

 

Fakta

Sted I sjøen utenfor Brasil
Hendelsesdato 08.03.2010
Ulykkeskategori Personskade
Område Internasjonalt farvann
IMO-nummer 9143219
Fartøyets navn Bow Cecil
Type hendelse Dødsulykke, Fall om bord
Type fartøy 1 - Tankskip
Register NIS

Rapporter - samme område

Rapporter - samme ulykkeskategori