Rapport om kantring med fritidsbåten Malmhella i skjærgården utenfor Kragerø 25. oktober 2022
Sjøfart rapport 2023/04
En kombinasjon av høy hastighet inn i sving og fartsreduksjon som medførte en spinout og en påfølgende kantring, var hovedårsaken til hendelsen med fritidsbåten Malmhella. Kantringen ville sannsynligvis ikke inntruffet om fartøyet hadde hatt gode stabilitetsegenskaper.
Hendelsen skjedde idet fritidsfartøyet hadde kjørt gjennom en oppsatt sikk-sakk løype og skulle påbegynne en babord sving for å snu. Farten ble redusert først inn mot svingen, og da svingen var påbegynt ble hastigheten redusert enda en gang.
Fartøyet kantret og ble liggende med skutebunnen opp med alle om bord i styrehuset. Disse ble reddet ut av båten. To ble fraktet til sykehus for behandling. Fartøyet ble senere berget.
Høyt tyngdepunkt og dårlig stabilitet, i kombinasjon med krengende moment fra masse- og hydrodynamiske krefter resulterte i at fartøyet kantret.
Den dårlige stabiliteten utgjorde et sikkerhetsproblem for fartøytypen Hydrolift X-27 SUV. Tre av totalt 16 produserte båter har kantret. Produsenten har i ettertid midlertidig sikret at eksisterende fartøy ikke benyttes, men Havarikommisjonen tilrår produsenten å gjennomføre tiltak som sikrer fartøytypen gode stabilitetsegenskaper og Sjøfartsdirektoratet tilrås å gjennomføre en revisjon av produsenten.
Den praksis produsenten benyttet på testene som ble gjennomført ved opprinnelig CE-merking av fritidsbåten, var etter Havarikommisjonens vurdering basert på feil plassering av personer om bord, og dermed en feil tolkning av standarden NS-EN ISO 12217-1:2017 . Dette resulterte i at forutsetningene for CE-merkingen ikke var til stede. Havarikommisjonen mener at om testene hadde blitt gjennomført korrekt, ville resultatet gitt en klar indikasjon på fartøyets svake stabilitet. Dette er et sikkerhetsproblem, og Sjøfartsdirektoratet tilrås å gjennomføre hyppigere kontroller i forbindelse med CE-merking av fritidsbåter som omsettes i Norge.
Undersøkelsen har også vist at feil tolkning av NS-EN ISO 12217-1:2017 som legges til grunn for praktisk testing, medvirker til at stabiliteten fiktivt kan bedres ved å benytte bagasjevekter som plasseres under båtens tyngdepunkt som fast ballast. Vektene blir da en forutsetning for å tilfredsstille standardens stabilitetskrav. Sjøfartsdirektoratet tilrås å gjennomføre tiltak som sikrer riktig uttesting av fritidsbåter.
CE-merking av fritidsbåter baserer seg på ISO-standarder, som for denne fartøygruppen er lite egnet for å vurdere hvordan dynamiske stabilitetsforhold innvirker på fartøy med høyt fartspotensiale som X-27 SUV. I tillegg er standarden mangelfull da den ikke stiller krav til en helhetlig kartlegging av statisk stabilitet, spesielt i forhold til krav om reststabilitet i ulike lastetilstander.
Havarikommisjonen fremmer totalt fem sikkerhetstilrådinger som følge av undersøkelsen.
Publisert 29.06.2023
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding Sjøfart nr. 2023/02T
Den 25. oktober 2022 var fritidsbåten Malmhella ute med kursdeltakere for å gjennomføre den praktiske delen av et høyhastighetskurs, da fartøyet kantret.
Den dårlige stabiliteten var en medvirkende faktor til at fartøyet kantret, og undersøkelsen har vist at fartøyet ikke oppfylte relevante krav til CE-merking. Dette utgjør et sikkerhetsproblem for fartøytypen.
Statens havarikommisjon tilrår produsenten Hydrolift AS å gjennomføre tiltak som sikrer at fartøytypen X-27 SUV har gode stabilitetsegenskaper.
Sikkerhetstilråding Sjøfart nr. 2023/03T
Den 25. oktober 2022 var fritidsbåten Malmhella ute med kursdeltakere for å gjennomføre den praktiske delen av et høyhastighetskurs, da fartøyet kantret.
Den dårlige stabiliteten var en medvirkende faktor til at fartøyet av typen X-27 SUV kantret, og undersøkelsen har vist at fartøyet ikke oppfylte relevante krav til CE-merking. Dette ble ikke avdekket i produsentens egen kvalitetskontroll og Hydrolift AS har ikke tidligere vært revidert av tilsynsmyndigheten. Dette utgjør et sikkerhetsproblem.
Statens havarikommisjon tilrår Sjøfartsdirektoratet å gjennomføre revisjon av Hydrolift AS for å sikre nødvendig produksjonskontroll.
Sikkerhetstilråding Sjøfart nr. 2023/04T
Den 25. oktober 2022 var fritidsbåten Malmhella ute med kursdeltakere for å gjennomføre den praktiske delen av et høyhastighetskurs, da fartøyet kantret.
CE-merkingen av fartøyet baserte seg på produsentens egenkontroll og dokumentasjon som var mangelfull. Havarikommisjonen mener det er et sikkerhetsproblem at produsenter ikke er gjenstand for hyppige kontroller fra tilsynsmyndigheten. Særlig kan dette gjelde revisjon av produsenter som benytter seg av egenkontroll.
Statens havarikommisjon tilrår Sjøfartsdirektoratet å øke hyppigheten av revisjoner mot produsenter med særlig fokus på stabilitet.
Sikkerhetstilråding Sjøfart nr. 2023/05T
Den 25. oktober 2022 var fritidsbåten Malmhella ute med kursdeltakere for å gjennomføre den praktiske delen av et høyhastighetskurs, da fartøyet kantret.
Havarikommisjonen mener standarden NS-EN ISO 12217-1:2017 ble tolket feil under den supplerende krengetesten. Dette medførte at bagasjevekter ble plassert til gunst for stabiliteten. Dette åpner for at produsenter fiktivt kan bedre stabiliteten ved bruk av fast ballast. Bagasjevektene blir da et premiss for CE-merking. Enkeltreiser uten bagasjevekter kan gi båten en lastekondisjon den ikke er testet eller godkjent for.
Statens havarikommisjon tilrår Sjøfartsdirektoratet å gjennomføre tiltak som sikrer riktig uttesting av fritidsbåter som leveres med CE-merking.
Sikkerhetstilråding Sjøfart nr. 2023/06T
Den 25. oktober 2022 var fritidsbåten Malmhella ute med kursdeltakere for å gjennomføre den praktiske delen av et høyhastighetskurs, da fartøyet kantret.
Havarikommisjonen mener dårlig stabilitet var en medvirkende faktor til at fartøyet av typen X-27 SUV kantret. Standarden NS-EN ISO 12217-1:2017 som ligger til grunn for CE-merkingen er lite egnet for å vurdere hvordan dynamiske stabilitetsforhold innvirker på fartøy med høyt fartspotensiale som X-27 SUV. I tillegg er standarden mangelfull da den ikke stiller krav til en helhetlig kartlegging av statisk stabilitet, spesielt med tanke på krav om reststabilitet i ulike lastetilstander.
Statens havarikommisjon tilrår Sjøfartsdirektoratet å gjennomføre tiltak slik at regelverket til CE-merkede fritidsfartøy har nødvendige krav til grunnleggende god stabilitet.
Fakta
Sted | Kragerø |
Hendelsesdato | 25.10.2022 |
Ulykkeskategori | Kantring |
Område | Norsk territorialfarvann |
Fartøyets navn | Malmhella |
Type hendelse | Kantring, Passasjerulykke, Person-/arbeidsulykke, Stabilitetssvikt |
Type fartøy | 9 - Diverse |