Rapport om sjøulykke, kantring av arbeidsbåten Smolten, Lurøy 29. november 2019
Sjøfart rapport 2021/04
Fredag 29. november 2019 ca. kl. 1530 kantret en 28-fots arbeidsbåt med to røktere om bord. De var på vei hjem fra et oppdrettsanlegg ved Måvær, Lurøy kommune. To timer senere ble den kantrede båten og en av de savnede funnet. Den andre personen har til tross for omfattende søk ikke blitt funnet. Undersøkelsen av ulykken har vist at det er behov for å bedre sikkerheten for persontransport innen havbruksnæringen. Havbruksnæringen er ventet å vokse, og flere av oppdrettsanleggene vil være lengre til havs. Dette øker behovet for transport av personer i mer krevende farvann. De anbefalte forbedringene vil kunne gjøre at røkterne og andre i havbruksnæringen får en tryggere hverdag og at næringen får et mer effektivt tilsyn.
Undersøkelsen har vist behov for at blant annet arbeidsbåtenes værbegrensninger blir gjort bedre kjent i den daglige driften.
Det er også nødvendig å øke bevisstheten blant røkterne og skipsbesetning om hvilke risikoer de står overfor, og hvilke tiltak som er nødvendige for å redusere risiko.
Krav til kompetanse hos førere og utrusting av arbeidsbåter som transporterer personer bør tydeliggjøres.
Myndighetenes veiledning og tilsyn av havbruksnæringen bør bedres.
Statens havarikommisjonen retter tre sikkerhetstilrådinger til Sjøfartsdirektoratet og en til både Sjøfartsdirektoratet og Arbeidstilsynet.
Publisert 13.04.2021
Etter utgivelse har Havarikommisjonen blitt gjort oppmerksom på at rapporten inneholdt feil opplysninger om sammenheng mellom fartsområder og CE konstruksjonskategorier. Rapporten har derfor blitt korrigert. Korrigeringene er gjort 28. april 2021 i kapittel 1.2.4, 2.3 og fotnote i vedlegg C.
Korrigeringene har ingen konsekvens for rapportens analyser, konklusjoner, tilrådinger eller sammendrag.
Endringer gjort 28.04.2021
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding Sjøfart nr. 2021/10T
Undersøkelsen av ulykken 29. november 2019 hvor arbeidsbåten Smolten kantret har vist at det ikke var kjent hvilke værbegrensninger båten hadde. Arbeidsbåtenes operasjonelle begrensninger bør reflekteres tydelig i virksomhetenes sikkerhetsstyringssystem, samt være del av opplæring og planlegging av arbeidet. Denne problemstillingen kan berøre store deler av næringen.
Statens havarikommisjon tilrår at Sjøfartsdirektoratet iverksetter tiltak som øker bevisstheten hos virksomheter og brukere i havbruksnæringen om arbeidsbåtenes operasjonelle begrensninger, inkludert værbegrensninger, med det formål at virksomhetene bedre ivaretar dette i opplæring og planlegging av arbeidsoperasjoner.
Sikkerhetstilråding Sjøfart nr. 2021/11T
Undersøkelsen av ulykken 29. november 2019 hvor arbeidsbåten Smolten kantret har vist behov for å øke bevisstheten blant røktere og skipsbesetning om hvilke risikoer de står overfor og hvilke tiltak som er nødvendige for å redusere disse. Vurderingene bør ta i betraktning båtenes værbegrensninger og andre operasjonelle begrensninger, alternative ruter som kan gi ly for været og hva som kan gjøres i tilfelle man kommer ut for dårlig vær. Risikoer som opptrer sjeldent, men som kan ha svært alvorlige konsekvenser, må også vektlegges. Tiltakene må tydelig avklare hvordan man skal ivareta sikker utførelse under tidspress. Denne problemstillingen kan berøre store deler av næringen.
Statens havarikommisjon tilrår at Sjøfartsdirektoratet iverksetter tiltak for å bidra til at risikovurderinger bedre innlemmes i virksomhetenes opplæring og den praktiske planlegging av arbeidsoppgavene.
Sikkerhetstilråding Sjøfart nr. 2021/12T
Undersøkelsen av ulykken 29. november 2019 hvor arbeidsbåten Smolten kantret viser behov for at arbeidsbåtene er utrustet med navigasjons-, kommunikasjons- og redningsutstyr, samt at førerne har navigasjonskompetanse. Denne problemstillingen kan berøre store deler av næringen. Utviklingen i havbruksnæringen viser at det blir flere anlegg som ligger lenger ut fra kysten, noe som øker behovet for båttransport, både av egne ansatte, veterinærer, servicepersonell mfl. i krevende farvann. Havarikommisjonen ser nødvendigheten av at røkterne og skipsbesetningen får bedre grunnlag for navigering, redningsutstyr for selvberging, samt effektiv varsling av nødsituasjoner og nødkommunikasjon slik at andre kan komme raskt til unnsetning.
Statens havarikommisjon tilrår at Sjøfartsdirektoratet iverksetter tiltak som sørger for tilstrekkelig krav for persontransport og at virksomhetene i havbruksnæringen kjenner til kompetansekrav for førere av arbeidsbåtene som transporterer personer, samt krav til utrustning av båtene.
Sikkerhetstilråding Sjøfart nr. 2021/13T
Undersøkelsen av ulykken 29. november 2019 hvor arbeidsbåten Smolten kantret har vist uavklarte forhold mellom Arbeidstilsynet og Sjøfartsdirektoratet. Et forståelsesdokument mellom etatene om tilsynsansvar har ikke blitt revidert eller opphevet, og havbruksnæringen har dermed ikke fått nødvendig veiledning under tilsyn eller i gjeldende informasjonsmateriell. Havbruksnæringen har de senere årene utviklet seg mye. Dette innebærer blant annet spesialiseringer av fartøystyper og funksjoner, selskaper som spesialiserer noen av oppgavene i verdikjeden, lokasjonene blir flyttet lenger fra kysten, samt endringer i transport av fisk, dyrefôr og personer. Det er forventet at denne utviklingen vil fortsette, og Havarikommisjonen mener at dette også vil kreve utvikling av veiledning og tilsyn.
Statens havarikommisjon tilrår Arbeidstilsynet og Sjøfartsdirektoratet i felleskap å gjennomgå regelverk og tilsynsansvar og avtale avgrensninger for å gi forbedret veiledning til havbruksnæringen, tilstrekkelig fagkunnskap for tilsynspersonell, samt tilsynsvirksomhet som møter næringens behov.
Fakta
Sted | Mellom Måvær og Sleneset, Lurøy |
Hendelsesdato | 29.11.2019 |
Ulykkeskategori | Kantring |
Område | Norsk territorialfarvann |
Fartøyets navn | Smolten |
Type hendelse | Kantring |
Type fartøy | 9 - Diverse |
Register | Ikke registrert |