Rapport om undersøkelse av sjøulykke, Richard With, IMO nr. 9040429, grunnstøting i Trondheim 6. januar 2009

Sjøfart rapport 2010/03

Statens havarikommisjon for transport har gjennomført en sikkerhetsundersøkelse etter grunnstøtingen av Richard With 6. januar 2009. Havarikommisjonen fremmer fire sikkerhetstilrådinger i rapporten.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2010/13T

Hverken Sjøfartsdirektoratets eller DNVs designgodkjenning og oppfølging under nybygg og i skipets driftsfase verifiserte i tilstrekkelig grad at nødstrømsystemet var selvbærende. Tilsvarende problemstilling kan være tilfelle også for andre skip.

SHT tilrår med bakgrunn i dette Sjøfartsdirektoratet, i samarbeid med Det Norske Veritas å vurdere tiltak for bekjentgjøring av problemstillingen for eierne av eventuelle andre fartøyer som kan ha samme konstruksjonsmessige svakhet og som de respektive utfører myndighetstilsyn og klasseoppfølging på.

 

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2010/12T

Hverken Sjøfartsdirektoratets eller DNVs designgodkjenning og oppfølging under nybygg og i skipets driftsfase verifiserte i tilstrekkelig grad at nødstrømsystemet var selvbærende. Under andre omstendigheter kunne det vært kritisk og medført en uakseptabel stor fare for passasjerene og besetningen da det kunne medført at skipet ikke ville hatt strøm under en nødsituasjon.

SHT tilrår Sjøfartsdirektoratet i samarbeid med Det Norske Veritas å vurdere tiltak for å sikre at myndighetstilsyn og klassekoppfølging på eksisterende fartøy og fartøy under bygging verifiserer funksjonskravet om et selvbærende nødstrømsystem.

 

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2010/11T

Rederiets havnebeskrivelse for Trondheim omfatter ikke kriterier for når alternativt anløp skal vurderes. Dette bidrar til mangelfullt beslutningsgrunnlag for skipets besetning.

SHT tilrår Hurtigruten ASA å etablere kriterier for når alternative anløp skal vurderes ved anløp i Trondheim basert på hvilke ytre krefter skipet er dimensjonert for, inkludert nødvendig sikkerhetsmargin. Hurtigruten ASA bør kartlegge og vurdere om tilrådningen er relevant og bør gjøres gjeldene også for de øvrige anløpsstedene.

 

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2010/10T

Det foreligger ikke dokumentasjon om bord som på en enkel måte viser hvilke krefter fartøyet har tilgjengelig for manøvrering og hvilke krefter forskjellige vindretninger og styrker påvirker skipet med. Dette resulterte i at navigatørene baserte sine beslutninger om å gjennomføre anløp på sine subjektive oppfatninger av manøvreringsbegrensninger i forhold til vindpåvirkning.

SHT tilrår Hurtigruten ASA å utarbeide og tilgjengeliggjøre for besetningen på Richard With dokumentasjon som viser hvilke krefter fartøyet har tilgjengelig og hvilke ytre påvirkningskrefter vind kan utsette skipet for. Hurtigruten ASA bør kartlegge og vurdere om tilrådningen er relevant og bør gjøres gjeldene også for rederiets øvrige skip.

 

Fakta

Sted Trondheim havn
Hendelsesdato 06.01.2009
Ulykkeskategori Grunnstøting
Område Norsk territorialfarvann
IMO-nummer 9040429
Fartøyets navn Richard With
Type hendelse Grunnstøting
Type fartøy 5 - Passasjerskip-ferjer
Register NOR

Rapporter - samme område

Rapporter - samme ulykkeskategori