Rapport om sjøulykke M/S Tiderose LEGL/9510242 passasjer over bord ved Vestnes 16. september 2012
Sjøfart rapport 2013/01
Søndag ettermiddag den 16. september 2012 seilte hurtigbåten Tiderose i vanlig rute mellom Molde og Vestnes. Under overfarten falt en passasjer over bord gjennom sideporten (landgangen) på styrbord akterdekk. Passasjeren ble reddet av fartøyets mannskap og brakt til sykehus. Passasjeren fikk ingen alvorlige fysiske skader.
SHT har i samarbeid med Bundesstelle für Seeunfalluntersuchung (BSU), den tyske havarikommisjonen for sjøulykker, gjennomført en sikkerhetsundersøkelse av hendelsen.
Basert på undersøkelsene føres to sikkerhetsmessige problemer av betydning videre som sikkerhetstilrådinger til henholdsvis rederiet og Sjøfartsdirektoratet.
Det første sikkerhetsproblemet gjelder sikring av landgangen på akterdekket. Denne fungerer som sideport under overfarten. For å hindre passasjerer å falle over bord hadde rederiet valgt en løsning som innebar at lettmatrosen rutinemessig måtte sørge for å låse landgangen. SHT mener at rederiet hadde etablert en svak barriere mot denne risikoen, da mange forhold kan føre til at en slik oppgave ikke blir gjennomført som tiltenkt i en ideell situasjon. Det er også mulig at tidligere vedlikehold av landgangen hadde gjort at den var lettere å få ut av lås. Rederiets låserutiner og eksisterende låsmekanisme for landgangen ga ikke tilstrekkelig sikkerhet for passasjerene ombord.
Det andre sikkerhetsproblemet gjelder redningsarrangementet for nødsituasjoner med mann over bord. Utgangspunktet var at hurtigbåten skal være utrustet med minimum en redningsbåt for å hente opp personer fra vannet (MOB-båt). For Tiderose og andre mindre hurtigbåter aksepterer Sjøfartsdirektoratet unntak fra dette kravet under visse forutsetninger. Som erstatning for MOB-båt var hurtigbåten utrustet med en redningsbøyle, davit og manuell vinsj på forskipet. Dette redningsarrangementet var ikke tilstrekkelig effektivt til å redde passasjeren i sjøen. Begrensningene med arrangementet knytter seg hovedsakelig til fartøy med (relativt) større fribord, samt at det ikke er realistisk å forutsette at personene som ligger i sjøen skal måtte forholde seg i ro.
Foto:SHT
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2013/01T
For å sikre landgangen hadde rederiet valgt et arrangement som innebar at lettmatrosen måtte sørge for å låse den. Statens havarikommisjon for transport anser dette som en svak organisatorisk barriere. Det er også mulig at tidligere vedlikehold av landgangen hadde gjort at den var lettere å få ut av lås. Rederiets låserutiner og eksisterende låsmekanisme for landgangen har dermed ikke gitt tilstrekkelig sikkerhet for passasjerene ombord på hurtigbåten.
Statens havarikommisjon for transport tilrår rederiet Norled AS å gjennomføre nødvendige vurderinger og tiltak for å hindre tilsvarende fall over bord.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2013/02T
Redningsbøylen, davit og vinsj som var installert om bord på hurtigbåten var ikke tilstrekkelig effektivt til å redde passasjeren i sjøen. Dette redningsarrangementet har begrensninger som hovedsakelig knytter seg til fartøy som har (relativt) større fribord, samt at det ikke er realistisk å forutsette at personene som ligger i sjøen skal måtte forholde seg i ro. Statens havarikommisjon for transport mener Sjøfartsdirektoratets vurderinger for å akseptere fritak for MOB-båt ikke har vært basert på tilstrekkelig realistiske nødsituasjoner og erfaringer med bruk av dette utstyret.
Statens havarikommisjon for transport tilrår Sjøfartsdirektoratet, i samråd med bransjen, å revidere kriteriene for fritak fra MOB-båtkravet med formål om å sikre effektiv redning av personer i sjøen og som tar hensyn til utfordringene knyttet til fribord.
Fakta
Sted | Vestnes, Moldefjord |
Hendelsesdato | 16.09.2012 |
Ulykkeskategori | Øvrig ulykke |
Område | Norsk territorialfarvann |
IMO-nummer | 9510242 |
Fartøyets navn | Tiderose |
Type hendelse | Fall over bord, Passasjerulykke |
Type fartøy | 5 - Passasjerskip-ferjer |
Register | NOR |