Rapport om sjøulykke om bord i fabrikktråleren Volstad, LNKS, arbeidsulykke i Barentshavet 16. august 2012

Sjøfart rapport 2013/05

Fabrikktråleren Volstad var 16. august 2012 i fiske etter torsk nord i Barentshavet. En av fiskerne om bord omkom under arbeid alene i fryserommet, i ferd med å stue blokker av frossen fisk. Ulykken skjedde da fiskeren skulle klare opp en forkiling av blokker på transportbåndet. Den omkomne ble funnet fastklemt på enden av transportbåndet med venstre jakkeslag surret fast rundt båndets drivaksel. Jakken var med stor kraft dratt ned mot skråbåndet. Dette har med stor sannsynlighet ført til at fiskeren ikke har klart å puste. Den forulykkede ble sittende fast på båndet i anslagsvis 11 - 14 minutter før han ble skåret løs fra båndet og livreddende tiltak ble igangsatt.

Havarikommisjonen mener at et sentralt sikkerhetsproblem knyttet til denne ulykken er at det ved montering av transportbåndene i 2009 ikke ble introdusert tilstrekkelig vern av de roterende delene. Videre mener SHT at ulykken oppstod som følge av en rekke forhold som hver for seg økte den totale risikoen ved arbeid i fryserommet, uten at disse hver for seg tydelig signaliserte faren for at en ulykke skulle oppstå.

Det forelå muntlige retningslinjer for at transportbåndene skulle stoppes før en startet arbeidet med å løse opp en forkiling av blokker. Imidlertid viser SHTs undersøkelser at dette ikke var arbeidspraksis om bord. SHT mener i denne forbindelse at en mer aktiv involvering fra rederiet knyttet til bruk av verne- og miljøutvalg, oppfølging av skipsledelsens gjennomgang, samt interne revisjoner kunne ha bidratt til å fange opp og endre denne usikre arbeidspraksisen.

Ved montering av transportbåndet i 2009 ble det i følge rederiet gjennomført en risikovurdering, men denne ble ikke dokumentert. Transportbåndet som sådan ble ikke vurdert å representere særlig stor risiko. Det er SHTs oppfatning at en grundig vurdering av farer knyttet til selve transportbåndet og farer som måtte fremkomme når båndet ble montert og tatt i bruk i fryserommet kunne ha ført til bedre sikkerhetstiltak.

Etter ulykken har rederiet i samarbeid med produsenten av transportbåndet gjennomført en ny risikovurdering. Resultatet av denne vurderingen viser at et samarbeid mellom en profesjonell utstyrsprodusent og rederiet som arbeidsgiver styrker evnen til å avdekke farer og ikke minst evnen til å innføre relevante risikoreduserende tiltak.

I forhold til operasjonell sikkerhet knyttet til fangst og produksjonsprosessene i den havgående fiskeflåten bidrar dagens forskrift om konstruksjon, utstyr, drift og besiktelser av fiske- fangstfartøy med største lengde på 15 meter og derover, og forskrift om arbeidsmiljø mv. på skip i liten grad til å styrke rederienes evne til å avdekke farer og til å innføre relevante risikoreduserende tiltak.

Havarikommisjonen fremmer to sikkerhetstilrådinger i forbindelse med denne undersøkelsen. En sikkerhetstilråding rettes til rederiet relatert til etterlevelse av sikkerhetsstyringssystemet. Den andre sikkerhetstilrådingen rettes til Sjøfartsdirektoratet, og knytter seg til behov for å styrke rederienes sikkerhetsstyringsarbeid med tanke på personsikkerhet i den havgående fiskeflåten.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2013/17T

Undersøkelsen etter arbeidsulykken på Volstad har vist en arbeidspraksis om bord hvor viktige retningslinjer, knyttet til å stoppe transportbåndene før arbeid med å løse forkilte blokker ble iverksatt, ikke ble overholdt. En mer aktiv involvering fra rederiet knyttet til etablering og bruk av verne- og miljøutvalg, oppfølging av skipsledelsens gjennomgang, samt interne revisjoner kunne, ha avdekket og rettet opp denne uheldige praksisen.

Statens havarikommisjon for transport tilrår at rederiet Volstad AS i større grad følger opp HMS-arbeidet om bord og i samarbeid med besetningen søker løsninger som sikrer etterlevelse av sikkerhetsstyringssystemet.

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2013/18T

Ulykken på Volstad er en av mange arbeidsulykker i havfiskeflåten i forbindelse med operasjon av fiske- og fangstutstyr, samt arbeide i fabrikk og lasterom. Det stilles i gjeldende regelverk få krav knyttet til design og operasjon av dette utstyret og myndighetene vurderer i liten grad den operasjonelle sikkerheten. Dette fører til at den operasjonelle sikkerheten i hovedsak avhenger av det enkelte rederis evne til å avdekke farer, risikovurdere disse og iverksette tilstrekkelige risikoreduserende tiltak. SHT har i flere undersøkelser avdekket svakheter i rederienes arbeid knyttet til risikovurderinger.

Statens havarikommisjon for transport tilrår Sjøfartsdirektoratet i samarbeid med næringens interesseorganisasjoner å vurdere tiltak for å styrke rederienes sikkerhetsstyringsarbeid og rederienes evne til å avdekke farer, risikovurdere disse og iverksette tilstrekkelige risikoreduserende tiltak. Dette med tanke på personsikkerhet knyttet til fangst og produksjonsprosesser om bord i havfiskeflåten.

Fakta

Sted Barentshavet
Hendelsesdato 16.08.2012
Ulykkeskategori Personskade
Område Internasjonalt farvann
IMO-nummer 9139608
Fartøyets navn Volstad
Type hendelse Dødsulykke, Person-/arbeidsulykke
Type fartøy 6 - Fiske-/ fangstfartøy
Register NOR

Rapporter - samme område

Rapporter - samme ulykkeskategori