Rapport om sjøulykke - Polaris I, IMO nr. 4500163, personulykke i Ymerbukten, Isfjorden, Svalbard 21. august 2012
Sjøfart rapport 2014/07
Ulykken oppstod den 21. august 2012 omtrent kl. 1006, i forbindelse med at fartøyet Polaris I seilte 12-dagers cruise på Svalbard. Passasjerene og guidene var på dagsutflukt i lettbåtene i Ymerbukten, Isfjorden på Svalbard. Mens lettbåtene var i nærheten av Esmarkbreen kalvet en stor del av brefronten, denne traff fast land (grunt vann) og isklumper ble kastet utover fjorden med voldsom kraft. En av passasjerene om bord i en av lettbåtene fikk isklumper i nakke og hode. Hun døde nærmest umiddelbart som følge av skadene. SHT har gjennomført undersøkelsen i samarbeid med den franske havarikommisjonen BEAmer. SHT har ledet arbeidet.
Sikkerhetsundersøkelsen peker på tre forhold:
- Gjennom reklamebrosjyren og sikkerhetsinstruksen kan reiseoperatøren ha satt guidene i en situasjon der de måtte forholde seg til motstridende forventninger. Det ble opp til guidene å foreta en avveining mellom passasjerenes forventning om nærhet til brefronten sett opp mot instruks om minimum sikkerhetsavstand, basert på egen erfaring og situasjonsbedømmelse. I tilfelle guidene bevisst valgte å gå nærmere brefronten enn 200 meter kan avveiningen beskrevet ovenfor ha vært med på å påvirke deres beslutning.
- Guidene bedømte avstanden til brefronten bare på øyemål. Dette viser seg å være vanskelig. Reiseoperatøren hadde ikke lagt tilstrekkelig til rette for at guidene kunne ta i bruk gode metoder for å bedømme faktisk avstand til en brefront. Det er behov for veiledning om praktiske metoder for hvordan guider og skipsbesetning kan tilegne seg informasjon om faktisk avstand til brefront. Dette behovet antas å gjelde flere reiseoperatører og SHT retter en sikkerhetstilråding i denne forbindelse.
- Reiseoperatørens instruks om minimum avstand på 200 meter til brefront var i samsvar med Sysselmannens anbefalinger. Konsekvensene av at subaerial kalving treffer fast grunn er ikke inkludert i Sysselmannens vurdering om minimum sikker avstand til brefront. Sysselmannen på Svalbard har påbegynt tiltak for å omtale dette fenomenet og vurdere om tidligere anbefaling om minimum sikker avstand bør endres.
Foto: Privat
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2014/13T
Reiseoperatøren hadde instruert guidene om å overholde minimum sikker avstand på 200 meter, men hadde overlatt til guidene å finne praktiske metoder for å forsikre seg om at denne grensen ble overholdt. Guidene bedømte avstanden til brefronten på øyemål, noe som viste seg å være vanskelig. Reiseoperatøren hadde ikke lagt tilstrekkelig til rette for at guidene kunne ta i bruk gode metoder for å bedømme faktisk avstand til en brefront. Heller ikke reiseoperatørorganisasjonen AECO sin veiledning tok for seg hvordan avstand til en brefront praktisk kan bedømmes. Det er behov for veiledning om praktiske metoder for hvordan guider og skipsbesetning kan tilegne seg informasjon om faktisk avstand til brefront. Dette behovet antas å gjelde flere reiseoperatører.
Statens havarikommisjon for transport tilrår Sysselmannen på Svalbard om å koordinere arbeidet med å utarbeide veiledning om praktiske metoder for hvordan guider og skipsbesetning kan tilegne seg faktisk avstand til brefront.
Fakta
Sted | Ymerbukten i Isfjorden på Svalbard |
Hendelsesdato | 21.08.2012 |
Ulykkeskategori | Personskade |
Område | Norsk territorialfarvann |
IMO-nummer | 4500163 |
Fartøyets navn | Polaris I |
Type hendelse | Dødsulykke, Passasjerulykke |
Type fartøy | 5 - Passasjerskip-ferjer |
Register | Annet flagg |