Rapport om sjøulykke - forlis av arbeidsbåten Heidi i Sandebukta 16. februar 2015
Sjøfart rapport 2016/04
Arbeidsbåten Heidi ble brukt av selskapet ØPD i forbindelse med nedspyling av undervannsledninger. I påvente av en ny fortøyning for denne operasjonen tok båten inn vann, kantret og forliste på 3 meters dyp. De 3 personene om bord reddet seg og kom fra ulykken uten skader. Havarikommisjonens undersøkelse har vist at ØPD ikke hadde utarbeidet stabilitetsberegninger for fartøyet basert på etablerte stabilitetsstandarder. Det manglet derfor dokumentasjon som ga besetningen om bord informasjon om fartøyets operasjonelle begrensninger.
Arbeidsbåten Heidi hadde slitt fortøyningen mens de forberedte seg til et dykkeroppdrag i Bjerkøysundet 16. februar 2015. I påvente av en ny fortøyning kjørte dykkerbasen fartøyet sakte frem og tilbake i området med/mot bølgene i et sirkelformet mønster og foretok en styrbord sving i hver ende.
Havarikommisjonens beregninger viser at den totale dekkslasten om bord ulykkesdagen gjorde at fartøyets stabilitet var marginal.
Ved avgang fra kai om morgenen medførte utilfredsstillende lensing av observert bunnvann til vann i skroget. Lavt fribord forut førte til vann på dekk fra baugsjø og bølgeslag, noe som igjen resulterte i vanninntrenging i skrog blant annet gjennom skade i svanehals og utette lukedeksler. I praksis førte dette til at fartøyets stabilitet og stabilitetsreserve var fraværende. Tilført krengende energi fra rorbruk sammen med sideveis forflytning av bunnvann medvirket deretter til kantring og forlis.
Undersøkelsen har vist at selskapet ØPD ikke hadde utarbeidet stabilitetsberegninger for fartøyet basert på etablerte stabilitetsstandarder. Lastbegrensningen på 6 tonn, som selskapet hadde satt med bakgrunn i informasjon fra tidligere eiere og fra egen erfaring med frakt av en 6 tonns gravemaskin, medførte marginal stabilitet uavhengig av enhver stabilitetsstandard.
Det manglet derfor dokumentasjon som ga besetningen om bord informasjon om fartøyets operasjonelle begrensninger. I tillegg var vedlikeholdet av fartøyet til dels mangelfullt. Havarikommisjonen mener at dette indikerer en mangelfull styring av fartøyssikkerheten i selskapet.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2016/02T
Arbeidsbåten Heidi ble benyttet i operasjoner med marginal stabilitetsreserve, og dette medvirket til at fartøyet kantret og forliste 16. februar 2015. Selskapet ØPD hadde ikke utarbeidet stabilitetsberegninger for fartøyet basert på etablerte stabilitetsstandarder og det manglet dokumentasjon som ga besetningen om bord informasjon om fartøyets operasjonelle begrensninger.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at selskapet ØPD utarbeider stabilitetsdokumentasjon for selskapets fartøyer som gir besetningen informasjon om operasjonelle begrensninger.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2016/03T
Selskapet ØPD manglet stabilitetsberegninger og beskrivelser av operasjonelle begrensninger for arbeidsbåten Heidi som forliste 16. februar 2015. I tillegg var vedlikeholdet av fartøyet til dels mangelfullt. Havarikommisjonen mener at dette samlet indikerer en mangelfull styring av fartøyssikkerheten i selskapet.
Statens havarikommisjon for transport tilrår at selskapet ØPD gjennomgår sine interne rutiner for maritim operasjon for å sikre bedre styring av fartøyssikkerheten i selskapet.
Fakta
Sted | Sandebukta i Vestfold |
Hendelsesdato | 16.02.2015 |
Ulykkeskategori | Forlis |
Område | Norsk territorialfarvann |
Fartøyets navn | Heidi |
Type hendelse | Kantring |
Type fartøy | 7/8 - Spesialskip |
Register | NOR |