Rapport om møteulykke mellom tankvogntog og varebil på Rv 3 ved Rustad i Elverum kommune 18. juni 2012
Vei rapport 2013/02
Mandag 18. juni 2012 ca. kl. 21.30 kom en varebil som var på vei sørover mot Elverum over i motgående kjørefelt og kolliderte med en trekkvogn med semitilhenger (tank). Føreren av varebilen omkom som følge av kollisjonen, og vogntoget som var lastet med bensin og diesel begynte å brenne etter kollisjonen. Det utviklet seg en intens brann i vogntoget. Vogntogfører mistet muligheten til å styre vogntoget som følge av kollisjonen, da styreinnretningen løsnet fra trekkvognens ramme. Nærheten mellom vei og jernbane på ulykkesstedet medførte at både Rv 3 og den langsgående jernbanen var stengt i flere timer. SHT fremmer to sikkerhetstilrådinger som følge av undersøkelsen.
Video: Vitner/SHT
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding VEI nr. 2013/03T
Ulykken bekrefter på bakgrunn av stengingen av jernbanen og potensialet for at vogntoget kunne ha endt på jernbanelinjen, at nærhet mellom vei og jernbane utgjør økt sårbarhet og risiko. I følge Statens vegvesens Håndbok 231 (2011) utløser avstanden mellom vei og jernbane på ulykkesstedet krav til kompenserende tiltak. SHT mener at en TS-inspeksjon, eller en eventuell sikkerhetsinspeksjon i henhold til vegsikkerhetsforskriften, kunne ha avdekket behovet for kompenserende tiltak mot jernbanen på ulykkesstedet.
SHT tilrår Statens vegvesen å følge opp eksisterende veistrekninger hvor nærheten til langsgående jernbane kan utgjøre et risiko- og sårbarhetsproblem.
Sikkerhetstilråding VEI nr. 2013/04T
Som følge av kollisjonen mellom vogntoget og varebilen løsnet trekkvognens styresnekke fra festepunktene i rammen. SHT har også tidligere analysert denne typen problemstilling og gitt tilråding rettet mot å få gjennomført tiltak som reduserer muligheten for at tunge kjøretøy mister styringen etter frontkollisjon. Potensialet for høyere alvorlighetsgrad øker når farlig gods er involvert, og ADR-forskriften skal ivareta denne økte risikoen. SHT vurderer at det kan være behov for å se på kravene til ytterligere sikkerhetstiltak knyttet til styreinnretninger på kjøretøy som er underlagt ADR-forskriften.
SHT tilrår at DSB arbeider for å etablere krav som bidrar til forbedret beskyttelse av styreinnretninger på tunge kjøretøy som frakter farlig gods.
Fakta
Sted | Rv 3, Elverum, Hedmark |
Hendelsesdato | 18.06.2012 |
Ulykkestype | Møteulykke |
Veitype | Riksvei |
Fylke | Hedmark |
Politidistrikt | Hedmark |
Kjøretøy/trafikant | Varebil, Vogntog semitilhenger |
Type transport | Godstransport |
Veiregion | Region øst |
Ulykkeskategori | Ulykke med farlig gods |