Rapport om jernbaneulykke ved Fetsund stasjon, Kongsvingerbanen, med østgående tog nr. 4661 den 18. juli 2002
Bane rapport 2003/03
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding nr. 2003/15T
Havarikommisjonen tilrår Jernbaneverket å gjennomgå og oppdatere risikoanalysen av Kongsvingerbanen med fokus på lokale/særskilte risikoforhold som eksempelvis denne undersøkelsen har avdekket ved Fetsund stasjon. De avdekkede forhold kritikalitetsrangeres og legges inn i sikkerhetsoppfølgingsplan.
Sikkerhetstilråding nr. 2003/14T
Havarikommisjonen tilrår Jernbaneverket og trafikkutøverne å vurdere muligheten for å få bedret flensesmøringen av rullende materiell.
Sikkerhetstilråding nr. 2003/13T
Havarikommisjonen tilrår CargoNet AS å vurdere å benytte godsvogner med løpeegenskaper som vil bedre vognenes evne til å takle avvik og feil i sporet.
Sikkerhetstilråding nr. 2003/12T
Havarikommisjonen tilrår CargoNet AS å gjennomgå rutinene for opplasting og etterkontroll med henblikk på opplæring, kompetanse samt øvrig tilrettelegging for etterlevelse.
Sikkerhetstilråding nr. 2003/11T
Havarikommisjonen tilrår Jernbaneverket å vurdere forbedring av rutinene for kontroll av et spor før gjenåpning for ordinær trafikk etter sluttført vedlikeholds- og utbedringsarbeide.
Sikkerhetstilråding nr. 2003/10T
Havarikommisjonen tilrår at Jernbaneverket i samråd med trafikkutøverne vurderer kravene til sporkvalitet hva angår skinneslitasje og aksepterte verdier for akuttgrense og sikkerhetskritisk grense, samt gjennomgår normene for varsling om redusert sporkvalitet.
Fakta
Sted | Fetsund stasjon |
Hendelsesdato | 18.07.2002 |
Tog No. | 4661 |
Driftsform | Strekning med fjernstyring |
Stillverksanleggstype | Stillverk |
ATC | DATC |
Type transport | Godstog |
Type hendelse | Avsporing |
Materiell kategori | Godsvogn |
Operatør | CargoNet AS |
Banestrekning | Kongsvingerbanen |