Rapport om avsporing av motorvognsett type 72 etter sammenstøt med endebutt på Dalane stasjon 23. januar 2008
Bane rapport 2009/02
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding JB nr. 2009/03T
Driftshåndboken var ikke hensiktsmessig oppgradert i henhold til stillverket på Dalane stasjon.
Havarikommisjonen tilråder Statens jernbanetilsyn å anmode Jernbaneverket å oppgradere driftshåndboken slik at den blir i samsvar med sikringsanlegget.
Sikkerhetstilråding JB nr. 2009/02T
NSBs kompetanseregister Formula hadde samme kode for konduktører og lokomotivførere.
Havarikommisjonen tilråder Statens jernbanetilsyn å anmode NSB AS å vurdere å bruke forskjellige koder for å unngå forveksling.
Sikkerhetstilråding JB nr. 2009/01T
Det var et felles utkjørhovedsignal M (334) som gjaldt for alle sporene på stasjonen. Dette innebar at det ikke var noen barriere som ville stoppe toget før det siste dvergsignalet i innkjørtogveien ble passert i ”skifting forbudt” (stopp).
Havarikommisjonen tilråder Statens jernbanetilsyn å innskjerpe ovenfor Jernbaneverket å innføre barrierer som forhindrer at tog kan passere siste punkt i innkjørtogveien på stasjoner som har utkjørhovedsignal som er felles for flere spor.
Fakta
Sted | Dalane stasjon på Sørlandsbanen |
Hendelsesdato | 23.01.2008 |
Tog No. | 13210 |
Driftsform | Strekning med fjernstyring |
Stillverksanleggstype | Stillverk |
ATC | DATC |
Type transport | Tomtog |
Type hendelse | Sammenstøt |
Materiell kategori | Motorvognsett |
Operatør | NSB AS |
Banestrekning | Sørlandsbanen |