Rapport om feil med signalanlegg på Jessheim stasjon 6. desember 2002
Bane rapport 2004/06
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding nr. 2004/24T
Havarikommisjonen (HSLB) tilrår Jernbaneverket å vurdere å foreta en sikkerhetsanalyse for sikring av koblingsskap på hovedsignaler og forsignaler.
Sikkerhetstilråding nr. 2004/23T
Havarikommisjonen (HSLB) tilrår Jernbaneverket å vurdere om sikringsanleggets logg også bør omfatte lokal logging av signalbildene på alle forsignaler.
Sikkerhetstilråding nr. 2004/22T
Havarikommisjonen (HSLB) tilrår Jernbaneverket å vurdere å kunne hente ut logg med replayfunksjon av sikringsanleggets tilstand lokalt, og i sann tid med tidsmerking.
Sikkerhetstilråding nr. 2004/21T
Havarikommisjonen (HSLB) tilrår alle jernbaneoperatører som trafikkerer det norske jernbanenettet å vurdere ATC overvåking (lagring) på alle tog. Dette er systemer som finnes på tog i både Sverige og Danmark. Dette gir verdifull informasjon på hvilken status ATC systemet har hatt.
Sikkerhetstilråding nr. 2004/20T
Havarikommisjonen (HSLB) tilrår alle jernbaneoperatører som trafikkerer det norske jernbanenettet å vurdere videoovervåking av infrastrukturen plassert i førerrom i front på alle tog. Dette vil gi en sikker informasjon på hvilket signalbilde som har blitt vist i signalet. Videoovervåking gir samtidig en nyttig gevinst i form av informasjon ved påkjørselsulykker. Opptaksutstyrets lagringsenhet bør plasseres på en sikker plass i toget.
Fakta
Sted | Jessheim stasjon |
Hendelsesdato | 06.12.2002 |
Tog No. | 1657 |
Driftsform | Strekning med fjernstyring |
Stillverksanleggstype | Stillverk |
Type transport | Persontog |
Type hendelse | Feil signalanlegg |
Materiell kategori | Motorvognsett |
Banestrekning | Hovedbanen |