Rapport om lufttrafikkhendelse 10 NM nord for Oslo lufthavn Gardermoen, 28. november 2003 med British Aerospace 146-200, OO-DJH og Bombardier Aerospace DHC-8-103, LN-WIO
Luftfart rapport 2004/42
Konflikt under innflyging til Gardermoen. Underskridelse av atskillelsesminima.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2004/50T
HSLB tilrår at Luftfartstilsynet vurderer om BSL G 2-1 skal spesifisere kriterier for maksimumstid i arbeidsposisjon og pauser i en flygeleders arbeidsdag.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2004/49T
HSLB tilrår at Avinor AS vurderer om den operative tjenesten for flygeledere plassert i særlig krevende arbeidsposisjoner bør begrenses til maksimum 1 time av gangen.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2004/48T
HSLB tilrår at Avinor AS vurderer om flygeledere på overtid skal kunne utføre tjeneste i arbeidsposisjoner hvor det erfaringsmessig er stor trafikkbelastning.
Fakta
Sted | Nord for Oslo lufthavn Gardermoen |
Hendelsesdato | 28.11.2003 |
ICAO flyplassindikator | ENGM |
Luftfartøy | DeHavilland DHC-8 / Øvrige motorfly |
Operatør | Widerøes Flyveselskap AS / SN Brussel Airlines |
Reg. merke | OO-DJH/LN-WIO |
Flygeforhold | IMC |
Fylke | Oppland |
Type hendelse | Lufttrafikkhendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ruteflyging |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Turbofan/Turbojet, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |