Rapport om lufttrafikkhendelse 10 NM nord for Oslo lufthavn Gardermoen, 28. november 2003 med British Aerospace 146-200, OO-DJH og Bombardier Aerospace DHC-8-103, LN-WIO

Luftfart rapport 2004/42

Konflikt under innflyging til Gardermoen. Underskridelse av atskillelsesminima.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SL nr. 2004/50T

HSLB tilrår at Luftfartstilsynet vurderer om BSL G 2-1 skal spesifisere kriterier for maksimumstid i arbeidsposisjon og pauser i en flygeleders arbeidsdag.

 

Sikkerhetstilråding SL nr. 2004/49T

HSLB tilrår at Avinor AS vurderer om den operative tjenesten for flygeledere plassert i særlig krevende arbeidsposisjoner bør begrenses til maksimum 1 time av gangen.

 

Sikkerhetstilråding SL nr. 2004/48T

HSLB tilrår at Avinor AS vurderer om flygeledere på overtid skal kunne utføre tjeneste i arbeidsposisjoner hvor det erfaringsmessig er stor trafikkbelastning.

 

Fakta

Sted Nord for Oslo lufthavn Gardermoen
Hendelsesdato 28.11.2003
ICAO flyplassindikator ENGM
Luftfartøy DeHavilland DHC-8 / Øvrige motorfly
Operatør Widerøes Flyveselskap AS / SN Brussel Airlines
Reg. merke OO-DJH/LN-WIO
Flygeforhold IMC
Fylke Oppland
Type hendelse Lufttrafikkhendelse
Type flyging Ervervsmessig, ruteflyging
Kategori luftfart Tung, fly (> 10 000kg)
Flykategori Landfly, Multi-engine, Turbofan/Turbojet, Turboprop/turboshaft
FIR/AOR ENOS (Oslo ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart