Rapport om luftfartsulykke ved Bergen lufthavn Flesland 31. januar 2005 med ATR 42-320, OY-JRJ, operert av Danish Air Transport
Luftfart rapport 2006/08
Fikk alvorlige problemer knyttet til kontroll av flyet om tverraksen (pitch) like etter avgang. Fartøysjefen erklærte nødsituasjon, returnerte og landet. Undersøkelser viste at det manglet bolt i de to ytterste av tre hengsler som forbinder høyre høyderorsflate med den horisontale stabilisatoren. Boltene ble sannsynligvis ikke korrekt installert etter omlakkering i 1999, og feilen ble ikke oppdaget under senere inspeksjoner.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/13T
Taleregistratoropptaket fra hendelsen ble overspilt siden varigheten på opptaket var kun 30 minutter og strømforsyningen til registratoren ikke ble brutt etter landing.
SHT har erfart at flere operatører mangler prosedyrer for å sikre at registrerte data blir bevart, og tilrår at JAA/EASA vurderer om regelverket (Appendix 1 JAR OPS 1.1045 pkt. 11) bør spesifisere at det skal utarbeides prosedyrer for bevaring av flyge- og taleregistrator i operasjonsmanualene, slik at man i større grad sikrer at kravene til bevaring av slike data (JAR OPS 1.160) overholdes.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/12T
Feilaktig montering av mutre på høyderorets hengslebolter ble ikke avdekket. Fabrikantens vedlikeholdsunderlag spesifiserer ikke at det er påkrevd med dobbeltkontroll etter installasjon av høyderor. Vedlikeholdsorganisasjonen har ansvar for å identifisere hvilke vedlikeholdsoppgaver og prosesser som er sikkerhetskritiske og krever spesielle tiltak for å oppdage og korrigere eventuelle feil. Samtidig har operatøren et ansvar for å spesifisere hvilket vedlikeholdsarbeid som skal utføres og til hvilken standard når de kjøper vedlikeholdstjenester fra en vedlikeholdsorganisasjon. SHT mener denne ansvarsfordelingen kan føre til at den systematiske vurderingen og spesifikasjonen av hvilke arbeidsoppgaver som skal være gjenstand for dobbeltkontroll ikke blir gjort.
SHT tilrår derfor at JAA/EASA vurderer om regelverket bør endres for i større grad å sikre at sikkerhetskritiske systemer blir underlagt dobbeltkontroll etter utført vedlikeholdsarbeid. Det bør spesielt vurderes om fabrikanten bør pålegges et ansvar i denne forbindelse.
Fakta
Sted | Bergen lufthavn Flesland (ENBR) |
Hendelsesdato | 31.01.2005 |
ICAO flyplassindikator | ENBR |
Luftfartøy | Øvrige motorfly |
Operatør | Danish Air Transport Aps |
Reg. merke | OY-JRJ |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Hordaland |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Ervervsmessig, ruteflyging |
Kategori luftfart | Tung, fly (> 10 000kg) |
Flykategori | Landfly, Multi-engine, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |