Rapport om luftfartshendelse 27.11.2005 8 NM vest av Fedje Hordaland, med Agusta 109E LN-OLI
Luftfart rapport 2008/01
Under innflyging til båt mistet Flying Pilot visuelle referanser og fikk vertigo med det til følge at helikopteret fikk for stor gjennomsynking og endte opp lavt over havet før den andre piloten stoppet nedstigningen. PIC hadde visuell kontakt med båten under hele hendelsesforløpet.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2008/02T
Selskapets prosedyrer for innflyging til båter i redusert sikt og i mørke var utilfredsstillende. Etter hendelsen har selskapet iverksatt tiltak basert på reviderte innflygingsprosedyrer.
Havarikommisjonen tilrår at Luftfartstilsynet følger opp selskapets implementering og praktisering av de reviderte prosedyrene.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2008/01T
Selskapets praktisering av MCC og CRM var utilfredsstillende.
Havarikommisjonen tilrår at selskapet vurderer om et forbedret og standardisert MCC konsept for losflyging, og revidert CRM- opplæringen av sitt flygerkorps, kan gi øket flysikkerhet.
Fakta
Sted | 8 NM vest av Fedje, Hordaland |
Hendelsesdato | 27.11.2005 |
Luftfartøy | Øvrige helikoptre |
Operatør | Lufttransport AS |
Reg. merke | LN-OLI |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Hordaland |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
Kategori luftfart | Tung, helikopter (> 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Multi-engine, Turboprop/turboshaft |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |